rsi, rsi forum, muisarm, cans, cans forumGebruikersnaamWachtwoord
Log me automatisch in bij elk bezoek    
Registreer
Registreer
Privé berichten
Privé berichten

Adverteren op rsiforum (gemiddeld 130 unieke bezoekers per dag):

• Slot 1 25 euro p/m
  • Slot 2 25 euro p/m
  • Slot 3 25 euro p/m
  • Slot 4 25 euro p/m
  • Slot 5 25 euro p/m
RSI Forum Forum Index » Over Pijn

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Wanneer is RSI chronish?
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ronald
Nieuweling
Nieuweling

BerichtGeplaatst: Wo Okt 26, 2005 2:24 pm    Onderwerp: Wanneer is RSI chronish? Reageer met quote

Hoi,

Ben nieuw op de site en meteen een vraag. Loop al zo'n 6 jaar met RSI maar ben altijd blijven werken (veelal computer werk). Reden dat ik door ben blijven werken is dat ik nooit zoveel pijn had dat ik echt moest stoppen. Ik gebruik een penmuis en met wat sporten en goede houding is de pijn beheersbaar. Echter, de pijn gaat ook niet meer weg. Is dit nu chronische RSI en kom je hier ooit vanaf? Zo ja, hoe? Is er echt maar een oplossing, niet meer achter de computer zitten? Ik wil hetzelfde werk blijven doen en heb net een nieuwe baan aangeboden gekregen (vast contract). Enig advies?

Groetjes,
Ronald
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Anony
Frequente Poster
Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 9:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf is voor mij ook de vraag wat het nou eigenlijk is. Niemand weet daarop een concreet antwoord te geven. Er zijn andere mensen die ook al 7 jaar met hevige klachten rondlopen. Ik ben er echt van overtuigd dat als je toch blijft doen juist wat je de rsi klachten bezorgt dat het dan niet zal genezen. In een zin; als je echt goed wilt genezen zul je moeten stoppen met belastende werkzaamheden. Je kunt er ook voor kiezen om er mee te leven als het je op zich geen zorgen baart en gewoon lekker kan leven. Het beste lijkt mij dat je flink onderzoek gaat doen. Ga langs de huisarts en wees overtuigend. Zo is iedereen bezig, en dat moet, want als we niks doen gat er nooit iets gebeuren.

Op het moment zijn er twee adviezen; de mensen binnen het zorgstelsel suggereren min of meer bij klachten die ze niet kunnen oplossen dat je er alleen voor staat. Je kunt ook naar commerciele bedrijven gaan die allemaal "de oplossing" hebben. Maar een commercieel bedrijf is er immers niet om jou te helpen, ze richten niet een bedrijf op omdat ze jou aardig vinden, nee, ze gaan voor de winst, jouw geld, het "genezen" is enkel een ruil voor jouw geld.

Stoppen met werken heeft financiele gevolgen.. en heel de dag dan thuis zitten zorgt ervoor dat je in een dikke depressie komt. Ik zou gewoon keihard samen met ons meezoeken naar oplossingen. Het is wel uiterst belangrijk dat we allen op de hoogte zijn van ieders diagnose, omdat de klachten en werkomgeving zo specifiek is dat een oplossing nooit alles kan omvatten. Dus ondertussen lekker door blijven genieten van het leven, en daarnaast zoeken we naar een oplossing.

Binnenkort lanceer ik een site waarop ieder zijn verhaal en diagnose kwijt kan. Hierbij kunnen we onze ervaringen delen; wat helpt bij welke specifieke situaties en wat niet. Er is geen enkele oplossing voor al die problemen. De zorg weet het niet, commerciele zorg lijkt mij geen uitweg, dus we moeten zelf initatief nemen en een goed overzicht geven. Wie weet kunnen we een impuls geven en wie weet is er binnen de kortste keren een concrete oplossing voor bepaalde gevallen. Die kunnen weer tot nieuwe inzichten leiden, en eens in de toekomst zullen we ieders probleem kunnen oplossen. Maar dat moeten we dan zo snel mogelijk doen, nu, samen, en voor 100%.

Groeten!
Naar boven
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 12:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ronald,

Tsja, ik weet ook niet wanneer RSI echt chronisch is. Mijn verhaal kun je elders op de site (even voorstellen) lezen. Daaruit blijkt dat de klachten bij mij ook langzamer zo erg werden dat ik niet kon werken, daarna verminderden en goed in balans waren, later toch weer heftig opspeelden en ik het nu goed in de hand heb. Ik heb eigenlijk amper last, afgezien van af en toe een moe en zwaar gevoel in mijn arm. Dat ontstaat eigenlijk alleen als ik te veel prive computer. Op mijn werk werk ik probleemloos. Ik werk nu wel parttime en dat scheelt voor mij heel veel. Full time durf ik eigenlijk niet meer aan, bang dat de klachten terugkomen. Ik denk namelijk dat als je eenmaal flink RSI hebt gehad je er toch gevoelig voor blijft de rest van je leven. je zult er dus mee moeten leren leven. Voor mezelf heb ik nu dus een redelijke balans gevonden. Ik kan mijn werk probleemloos doen, ook af en toe prive computeren en verder de dingen doen die ik leuk vind. Dat is voor mij belangrijk. Wel moet ik op blijven letten, regelmatig oefeningen blijven doen om de boel soepel te houden en heb ik in mijn rechterarm nog niet zoveel kracht als vroeger. In die zin vind ik RSI wel chronisch, al probeer ik daar natuurlijk aan te werken.

Ik vind jouw RSI wel chronisch, je zegt altijd pijn te hebben tijdens je werk. De pijn is dan wel beheersbaar, maar het is er toch. Verschil met mijn huidige situatie is dat ik niet standaard pijn heb en als mijn arm enigszins moe of zwaar wordt dan is dat een waarschuwing. Ik weet dan wat ik moet doen (oefeningen) om de pijn voor te zijn.

Ronald, bedenk alsjeblieft dat werken met pijn niet normaal is! Ik weet hoe moeilijk de situatie is... want natuurlijk is je lichaam en je gezondheid het belangrijkste maar je baan heb je nodig om te kunnen leven.
Zelf heb ik gedacht aan omscholing, maar dat viel niet mee.
Of je moet kiezen voor ander werk of omscholing kan ik niet inschatten. Als jij echt voor je baan wilt gaan en alle middelen aan wilt grijpen om wel van je pijn af te komen dan zou ik zeker een goede therapie zoeken (kijk eens hier in de rubriek die er over gaat en op de RSI patientenvereniging site) en evt. hulpmiddelen op je werk. Ik ben zelf heel benieuwd naar het verticale toetsenbord en muis (zie rubriek hulpmiddelen en wwww.ergotype.nl). Ik denk echt dat het werkt maar heb er zelf nog geen ervaring mee. Misschien dat het iets voor jou is?

Blijf in elk geval niet te lang met deze klachten door lopen als er geen enkele verbetering in zit, hoe langer je er mee loopt hoe lastiger het wordt er weer vanaf te komen!!!

Ik hoop dat ik je een beetje op ideeen heb kunnen helpen en hopelijk komen er nog andere tips. Als je nog vragen hebt stel ze gerust. En als je belangstelling hebt voor therapien en hulpmiddelen e.d. a.s. zaterdag is er een RSI info beurs in de jaarbeurs in Utrecht, waar je kennis kunt maken met div. therapieen en hulpmiddelen. Een heel erg goed initatief vind ik, want door alle aanbieders zie je vaak door de bomen het bos niet meer.

Ik wens je heel veel sterkte!

Groetjes!
Ronald
Nieuweling
Nieuweling

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 1:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi opnieuw,

Dank voor alle antwoorden.

Ik weet het, werken met pijn is niet normaal. Aan de andere kant, zoals ik al schreef, het is beheersbaar en bovendien heb ik nu dus een vaste baan. Veel van mijn stress (die de pijn naar mijn idee veroorzaakte voor een groot deel) lijkt van me af te vallen omdat ik altijd tijdelijke contracten had.

Ik ben er (om mijn ervaring dan meteen even te delen) van overtuigd dat mijn RSI voorkomt uit deze combinatie van stress, slechte houding (aan het begin, dat is nu verbeterd) en inderdaad gewoon veel typwerk. Oplossing lijkt mij dan ook oefeningen, sporten en minder stress. Heb in het verleden Yoga gedaan en merkte dat de eerste paar keer werkte, en daarna niet meer. Heb ook fysio gedaan, maar zelfde verhaal. Een nieuwe oefening geeft tijdelijk wat verlichting, en daarna lijkt die verlichting van de pijn alweer snel over te zijn. Gewoon voetballen (vind ik leuk, en je beweegt veel spieren) werkt beter. Idd, ik weet dat het hier om mijn lichaam gaat. Tegelijkertijd, ik wil er ook niet volledig aan toegeven omdat ik dan bang ben dat het dan helemaal uitzichtsloos is. En dat gevoel van uitzichtsloosheid lijdt dus weer tot stress :D

Ik ben idd van plan om zaterdag naar die beurs te komen, mn om te bekijken wat bedrijven voor hulpmiddelen aanbieden. Een combinatie van sporten, goede houding en een evt hulpmiddel waar ik wel op langere termijn ook wat aan heb klinkt me wel goed in de oren. Ik ben het met de eerste reactie op mijn berichtje niet helemaal eens: tuurlijk willen bedrijven winst maken (gelukkig maar), maar ze maken pas winst met een goed product dat aanslaat. Als ze iets goed hebben, waarom zou ik het niet gebruiken?

Groetjes,
Ronald
Naar boven
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 1:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ronald,

Ik sluit me helemaal bij je aan. Je bent absoluut goed bezig en moet inderdaad niet bij de pakken neer gaan zitten. Ik wou voorkomen dat je het zou gaan negeren, maar je doet goed je best ervan af te komen.
Tuurlijk zijn er goed hulpmiddelen. Als je op de beurs bent kijk dan eens bij de stand van www.basictouch.com en diens aquaswing. Ik heb daar therapie gevolgd en dat heeft me echt heel ver op de goede weg geholpen, nu moet ik zelf verder. De aquaswing is echt een hele simpele en makkelijke manier van oefenen en alles in beweging houden. Ik wil mijn aquaswing in elk geval nooit meer kwijt.
Ik ben heel benieuwd naar de beurs, 'k wens je er veel plezier!

Groetjes!
Ronald
Nieuweling
Nieuweling

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 1:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Tanja,

Jij bent snel, je zit veel te veel achter de computer volgens mij :)

Dank voor de tip, ziet er goed uit. Zit zelf nu ook te denken aan een backstretcher. Veel van mijn pijn heeft oorsprong in de bovenrug en ik hoop dat zo'n ding helpt. Sowieso goed om over dit soort klachten en oorzaken te discusseren, gevoel dat je niet de enige bent lucht op een rare manier op (begrijp met niet verkeerd, ik gun het niemand).

Ronald
Naar boven
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 1:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ronald,

Nu nog sneller Wink

Je hebt gelijk ik zit veel te veel achter de PC nu... en dat met dit mooie weer. Ik ga zo eerst ff aquaswingen en dan lekker naar buiten.
Ik moest nog 1x reageren omdat je over de backstretcher begint.... een absolute topper!
De backstretcher en de aquaswing werken voor mij super. Dagelijks even 5 tot 15 min. (langzaam opbouwen) op de backstretcher en mijn hele rug blijft soepel, waardoor mijn houding beter is... ongemerkt ga ik rechterop lopen (wat al sinds mijn jeugd een probleem is).
Ik ben helemaal lyrisch over de backstretcher, alleen zijn ze nogal prijzig. Ik hoop dat ze op de beurs een mooie beursaanbieding hebben voor je!
Zelf heb ik mijn backstretcher via marktplaats.nl gekocht, alhoewel je heel goed op moet passen of je dan een orgineel te pakken hebt.
DJ heeft een theracane die ook de triggerpoints in de rug aanpakt, maar ik weet niet of die je hele rug losmaakt. Persoonlijk maak ik het me graag makkelijk en lig dus liever... ondertussen probeer ik helemaal te onstpannen! De eerste paar keer viel dat trouwens niet mee met die stekels in mijn rug, maar dat voel ik nu nog amper!

Groetjes!
Ronald
Nieuweling
Nieuweling

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 2:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, ik ook nog even heel snel dan ;)

Goed dat dat ding zo goed bevalt. De prijs is inderdaad hoog, maar zo'n investering is het het echt waard vind ik dan. Heb jij een backstretcher of een rolastretcher? Heb jij (of anderen) ervaringen met beiden? Welke is beter?

Dank opnieuw!

Ronald
Naar boven
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 5:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ronald,

Ik heb een backstretcher. Mijn therapeut zei dat de rolastretcher vergelijkbaar is, net wat je voorkeur is... de een vindt de backstretcher fijner, de ander de rola. Ik heb de backstretcher geleend en geprobeerd van mijn therapeut en later er zelf een gekocht. Met de rolastretcher heb ik geen ervaring en volgens mij is de werking hetzelfde. Mijn therapeut zei toen wel dat de backstretchter het meest verkocht is.
De verschillen zou je kunnen vragen bij de backstretcher kraam, ik weet het dus niet.

Hij is idd zijn geld zeker waard, zeker als je er vanuit gaat dat je hem de rest van je leven kan gebruiken als je wilt. Het ding is zo stevig dat hij zelfs een olifant nog houdt volgens mij. Trouwens er is een speciale uitvoering mocht je erg lang zijn.

Succes!
Charlotte
Assistent Forum Supervisor
Assistent Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Do Okt 27, 2005 6:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben wel benieuwd naar die aquaswing. Heb je daar standaard oefeningen voor? Of moet je eerst een cursus volgen?

Ben ook erg benieuwd naar de beurs.

Groetjes,
charlotte
Naar boven
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Vr Okt 28, 2005 4:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Charlotte,

Die aquaswing heb ik leren kennen bij mijn therapeut, tevens de uitvinder van het ding! Je kunt hem ook gewoon kopen bij hem met een CD met oefeningen. Ik weet niet hoe het dan werkt, ik heb die CD pas 1x bekeken en doe vooral de oefeningen die hij me geleerd heeft.

Als ik het goed begrepen heb is er morgen op de beurs een workshop met de aquaswing waaraan je mee kan doen... in groepsverband. En geloof me, deze stijve hark is door de aquaswing toch een beetje swingende geworden Dancing en dat maakt het erg leuk! Op een leuke, weinig belastende manier kun je al je spieren aan het werk zetten. Tis wel ff wennen voor je de juiste swung te pakken hebt, maar als je eenmaal een oefening onder de knie hebt gaat het lekker!

Laat je me weten wat je er van vindt?

Groetjes!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    RSI Forum Forum Index » Over Pijn Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: