|
|
|
|
|
Adverteren op rsiforum (gemiddeld 130 unieke bezoekers per dag):
- Slot 1 25 euro p/m
- Slot 2 25 euro p/m
- Slot 3 25 euro p/m
- Slot 4 25 euro p/m
- Slot 5 25 euro p/m
 |
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
mercedes Meer Frequente Poster

|
Geplaatst: Za Jan 21, 2006 3:18 pm Onderwerp: Uhhmmmm...... |
|
|
hallo allemaal!!
ik heb denk ik nu zowat bijna al jullie berichtjes gelezen.
en ik wil er graag op reageren. ik weet alleen niet zo goed hoe...
sommige berichtjes zijn al redelijk oud, en ik weet niet of jullie kunnen zien waar er een nieuw bericht bij gekomen is. ik kan zelf vrij moeilijk het overzicht houden, dus dacht ik; maak gewoon een nieuwe topic aan.
ik weet eigenlijk ook niet zo goed waar ik moet beginnen met vertellen en vragen stellen....mijn leven en toekomst zoals ik het voor me zag valt op t moment best wel in de soep!!!!!!
wil graag weten of het echt nog ooit over zal gaan, maar zoals ik op jullie berichtjes gelezen heb, weten jullie daar ook geen antwoord op.
en de fysiotherapeut blijft maar zeggen dat het wel goed komt, maar dat het heel veel tijd nodig heeft!!
ik zit er nu bijna drie maanden mee, maar als ik zie hoelang jullie er al mee lopen moet ik nog best wel wat geduld hebben!!!!!
ik was ongeveer een half jaar terug ook begonnen met krachttraining op de fitniss school. maar nu kan ik nauwelijks nog een kilo tillen!! zou ontzettend graag willen weten of ik ooit nog aan krachttraining zou kunnen doen!! maar dat kan helaas ook niemand mij vertellen.
waarom staan er achter RSI zoveel vraagtekens????????
hartstikke fijn dat ik mijn klachten nu een naam kan geven (sinds dat ze me verteld hebben dat het rsi is), maar verder schiet ik er niks mee op.
ik zit nu met nog meer vragen en onzekerheid!!
enhe, heb nog een vraagje.....
je kan rsi hebben in nek, schouders, armen, elleboog, pols en handen toch??
ik had het eerst ontzettend erg in me linker schouder, ernstig pijnlijke steken enzo..maar die zijn nu gelukkig minder.
maar heb het nu ook lichtelijk rechts en ik me nek.
en soms heb ik van die rare pijnlijke plekken in me boven en onder arm en ik me pols.
wil dit zeggen dat als ik niet uitkijk dat ik heb daar straks ook heb. of komt dat omdat ik nu waarschijnlijk alle gekke dingen in me lichaam opmerk en er eerst geen aandacht aan gaf??
hebben jullie ook t gevoel er gek van te worden, met een heel hoofd vol met vragen zonder antwoord??!!
nou, hoop snel reacties te krijgen en verheug me er al op ze te lezen!!
heel veel liefs, sterkte en succes allemaal |
|
| Naar boven |
|
Pipi Head of Supervisors

|
Geplaatst: Zo Jan 22, 2006 4:29 pm Onderwerp: |
|
|
Hi Mercedes,
Wow.... knap dat je alle berichtjes hebt doorgelezen. Het zijn er heel wat inmiddels volgens mij. Hopelijk heb je er veel info uit kunnen halen. Je kunt op elk berichtje, oud of nieuw, reageren door "post reply" te klikken. Zo haal je een oud onderwerp eigenlijk weer naar voren en dat komt dan weer bovenaan in de rubriek te staan. In de index kun je ook altijd onderaan de nieuwste berichtjes zien, deze komen voorbij geschoven. Zo kun je in een oogopslag de nieuwe berichtjes zien. Voel je vrij om ook op oude onderwerpen te reageren, het is vaak juist goed iets weer een nieuw leven in te blazen. Ik denk dat het vooral even wennen is voor je, maar eigenlijk werkt dit forum heel overzichtelijk. Mocht je vragen hebben laat het gewoon weten.
Ik kan me voorstellen dat nu je net de diagnose RSI hebt gehoord je zoveel mogelijk info wilt en je echt afvraagt hoe het verder moet. Je hele leven valt in duigen als je leest hoe onvoorspelbaar en ernstig het kan zijn. Helaas weten we idd niet echt een antwoord op de vraag of RSI echt ooit over zal gaan. Zelf denk ik dat je het moet proberen leefbaar te maken, waarschijnlijk blijf je er altijd gevoelig voor, maar er kunnen op een gegeven moment ook periodes zijn dat je een hele tijd geen last hebt. Het is zo moeilijk en ongrijpbaar en voor iedereen weer anders. Zelf heb ik mijn klachten nu goed onder controle, maar dat heeft ook behoorlijk lang geduurd. Ik pas enorm goed op en probeer niet over mijn grenzen te gaan. Die grenzen heb ik in de loop der tijd wel telkens kunnen verleggen. Natuurlijk gaat het op een bepaald moment beter, wanneer de juiste behandeling en instelling te pakken hebt. Maar ook dat is zo persoonlijk. Je kunt misschien aan de hand van onze ervaringen lezen en kijken welke therapie of hulpmiddelen jou aanspreken. Zelf heb ik een therapie gevolgd bij www.basictouch.com en ben daar erg tevreden over.
Ik denk dat je vast ooit weer aan krachttraining kunt doen, maar nu even niet. En strax als het weer wat beter gaat zul je weer heel langzaam moeten opbouwen vrees ik.
Misschien kun je www.rsi-vereniging.nl lezen en haal je daar nuttige info en tips uit.
Het gevoel van gekte en onbeantwoorde vragen ken ik ook, helaas. De mensen op dit forum hebben me destijds meer inzicht gegeven in RSI, dus ik hoop dat het voor jou ook nuttig is.
Groetjes! _________________ De dwaas doet wat hij niet laten kan; de wijze laat wat hij niet doen kan. ~ Oosterse wijsheid ~ |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Zo Jan 22, 2006 5:50 pm Onderwerp: |
|
|
hee pipi!
dank je voor de berichtjes!
ik heb de site nu onderhand wel door! heb er al zovaak op gekeken!! haha
de site van de rsi-vereniging had ik idd ook al bekeken, en er staat zeker nuttige info op.
maar doordat te lezen en al jullie berichtjes begin ik er toch ook bijna zeker van te zijn dat ik ermee zal moeten leven!
De fysiotherapeut en de bedrijfsarts zeiden mij; het komt wel goed, maar t heeft tijd nodig!
Nu denk ik dat ik me er beter op kan gaan focussen er mee te leven dan te blijven hopen dat het over gaat! stel dat het idd niet overgaat is dat weer een enorme tegenslag. en gaat het wel over is dat altijd mooi, toch...
betreft de bedrijfarts;
heb er eingelijk niet veel aan gehad, het enige is dat ik nu mag zeggen dat ik rsi heb.
de fysio had me dat ook al verteld, maar hij mag die diagnose niet stellen.
verder vertelde de bedrijfsarts me dat ik moet proberen veel dingen rechtshandig te gaan doen (ben linkshandig en heb t voornamelijk links).
zodat ik uitendelijk mijn dienblad op links blijf dragen maar alle andere dingen met rechts doe.
ze zei dat ik in ongeveer 4 weken moest proberen het administatie werk op te bouwen tot de 32 uur die ik normaal werk en dan uurtje voor uurtje proberen om te zetten in mijn normale werk. maar dan wel heel licht beginnen, niet gelijk met dienbladen gaan lopen enzo.
ze had wel echt zoiets van dat ik heel rustig aan moest doen en verzichting zijn, ook omdat ik nog zo jong ben.
maar verder hoef ik niet meer naar haar toe en moet ik heb zo proberen op te lossen.
de fysio zegt ongeveer het zelfde, ik ben nu sinds januari bezig met oefeningen, kan inmiddels 1 kilo tillen!!
en wat het administratie werk, dat gaat opzich best wel goed, ik ben nu nog maar 4 uurtjes per dag aan t werk. en ik zit nauwelijks achter de pc, ik moet gewoon simpele dingetjes doen zodat ik zeg maar bezig ben en hun niet al te veel omkijken naar me hebben!!
ik vind het wel heel vermoeiend en ben ook blij als mijn paar uurtjes erop zitten!
en ik merk wel dat nu ik meer achter de pc zit dan normaal dat ik ook soms last heb van me onderarm en elleboog, volgens mij van het scrollen met de muis.
en me schouders, nek, en armen zijn heel vermoeid en zwaar maar dat heb ik eigenlijk bijna de hele dag, met of zonder pc.
ik denk dat ik de rsi gekregen heb doordat ik sinds sept 2005 deze nieuwe baan heb en gemiddeld 10 uur per dag werk met een half uurtje pauze, ontzettende stress en een l*l van een baas!!
als ik mezelf te druk maak of ergens stress over heb dan voel ik dat gelijk in me schouder.
heb jij dat ook??
dus ik denk eigenlijk dat ik niet met de horeca verder kan.
wat voor werk doe jij op t moment, heb je je opleiding drogiste al af?
heb nu wel genoeg getypt zeggen me schouders, dus tot snel weer
veel liefs |
|
| Naar boven |
|
deejay Forum Supervisor

|
Geplaatst: Ma Jan 23, 2006 9:45 am Onderwerp: hoi |
|
|
Jo merdeces,
Rsi wordt vaak als a-specifiek aangeduidt, dat wil zeggen dat de klachten niet specifiek op 1 plek aan te duiden zijn.
In mijn geval betekent dit dat mijn klachten en pijn signalen zich verplaatsen. Bijvoorbeeld: nu heb ik weer een aantal maanden klachten in (o.a.) mijn linkerhand terwijl de rsi klachten destijds in mijn rechterpols begonnen zijn.
De ergste klachten hebben ook tijden in de buurt van mijn ruggegraat gezeten. Ook heb ik last van benen en in het ergste geval onderkant gezicht.
In 2006 ben ik weer met fitness begonnen maar ik moet echt belachelijk licht trainen. Ik pak vrijwel alles op het laagste gewicht anders moet ik het bezuren de dag erna.
Greetzz DJ  |
|
| Naar boven |
|
Stimpy Meer Frequente Poster

|
Geplaatst: Ma Jan 23, 2006 3:21 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi Mercedes,
Volgens deze twee bronnen en mijn huisarts kan RSI wel degelijk overgaan:
http://www.conquerrsi.com/
(verslag van ex-RSI-patient)
http://www.rsi-vereniging.nl/overrsi/boeken_opeenrij.html
(boek: Omgaan met RSI)
In het boek staat vermeld dat RSI vaak met stress gepaard gaat. Voor mij gaat dat in elk geval op. Dan moet je die stress 'afleren' of vermijden. Door je eigen instelling te veranderen, meer te ontspannen, meer bewegen en desnoods ander werk te zoeken.
In elk geval gaat het niet van de ene dag op de ander over, maar je moet er blijven in geloven!
Een halfuurtje pauze op 10 uur is idd wel heel weinig.
Bij RSI is het net van belang dat je op tijd pauzeert. Als ik het zo hoor onderga je behoorlijk wat stress, en die moet je niet erger maken door constant te piekeren. (Moet ik net zeggen, maar ja).
Sterkte! |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Ma Jan 23, 2006 9:15 pm Onderwerp: |
|
|
hee dj
ik had idd al gelezen over dat specifiek af a-specifiek RSI. en dat de meeste mensen a-specifiek hebben of zijn. dat zal bij mij ook wel het geval zijn. ik heb wel constant last van mijn schouder (soms erger dan anders) en soms op andere plekken.
Vandaag is weer z'on klote dag, ik heb er weer ontzettend veel pijn aan!!
denk dat het voornamelijk met de kou te maken heeft. het was ontzettend koud hier vandaag. verder heb ik eingelijk niks geks gedaan.
ik mocht ook vanaf januari van de fysio weer oefeningen/fitness gaan doen.
op de sportschool waar ik sport hebben ze apparatten met luchtdruk, dat kun je instellen tot 0.1 kilo(het heet anders eigenlijk dan kilo, maar weet niet hoe dat heet). daar moet ik me oefening mee doen, omdat meer veel te zwaar is.
maar omdat het vandaag zo slecht ging is dat zelfs te zwaar, dan krijg ik het gewicht niet omhoog!!
ziet er echt belachelijk uit!! er zat een jongen naast me op een ander apparaat die me aan keek en vroeg waar dat wel niet goed voor was!! zovan...dat merk je toch niet 0.1!!!!
daar kan ik me dan echt super boos over maken he!!
maar ja, het zal wel zo moeten!! moet me er maar niet te druk over maken, maar das wel ontzettend moeilijk!!
hoe zit het met jou werk? zit je nog achter de computer?
en heb je er nu uiteindelijk mee leren leven??
nou, tot gauw weer...
veel liefs |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Ma Jan 23, 2006 9:29 pm Onderwerp: |
|
|
hee stimpy!!
jaja, lekker makkelijk gezegd!! minder stressen!!!
maar het klopt inderdaad ja, heel erg veel stress op het werk!!
maar ik ben bang dat ik daar voorlopig weinig aan kan doen, omdat ik er tot 31 augustus werk, vanwege mijn opleiding. dan moet ik ook praktijd examen zien, maar dat zie ik ook nog net gebeuren eigenlijk!! kan nauwelijks een bord dragen!!
maar ben daarna wel van plan ander werk te zoeken!!
ik vind het wel erg mooi dat je er zo positief tegen aan kijkt, en blijft hopen dat het over gaat!!
hoelang loop je er zelf al mee? en zit er veel vooruitgang in??
ik heb de site bekeken en was er al over aan t denken om dat boek te gaan lezen, maar weet niet zeker of ik er goed aan doe, omdat ze me ook adviseren om er niet te veel mee bezig te zijn en me aandacht te richten op andere dingen.
heb je het zelf wel gelezen?? en heb je er goed aan gedaan??
en wat die ontspanning betreft;
ik weet zelf eingelijk heel goed wat wel en niet goed is. maar het is zo moeilijk om het ook te doen!!!
ik denk steeds ik ga mezelf bezig houden om er niet aan te denken, maar veel dingen kan ik niet omdat het te zwaar is (poetsen, strijken, schrijven). en met andere mensen afspreken vind ik ook best moeilijk omdat je gesprekstof voornamelijk over jou en je rsi gaat, omdat er op dit moment niet veel andere spannende dingen in je leven zijn.
en wat bewegen..dat doe ik ontzettend graag, maar als ik erg veel last van me schouders heb hou ik fietsen helaas niet eens langer vol dan 10 minuten!!
mijn enige leuke ontspanning is lezen, maar dat mag ik niet te lang omdat ik dan mijn schouders in de verkeerde houding zet volgens de fysio!!
wat doe jij dan voor afleiding en ontspanning? goeie tip voor me??
tot gauw...
liefs |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Wo Jan 25, 2006 9:12 am Onderwerp: |
|
|
Hoi Mercedes,
Ja, ik weet het, het is nogal dubbel hé, je moet de beste oplossing vinden, maar terzelfdertijd mag je er niet teveel mee bezig zijn.
Ik denk dat het erop neerkomt om je voor te nemen de pijn vóór te zijn. Het moment dat je voelt dat je spieren verkrampen, laat je ze bewust ontspannen, zodat het bloed kan stromen, en tot het een gewoonte wordt.
Voor de rest denk je niets anders en doe je gewoon wat je kunt, en zo langzaam opbouwen, elke week een nieuw doel stellen. Niet de hele tijd denken: ik heb RSI, dus ik kan niets, mag niets, en alles wat ik doe maakt het erger. Dat moet je vermijden.
'Omgaan met RSI' heb ik meteen gekocht en gelezen, het houdt ook veel steek, maar is niet glashelder over wat het precies is en of het volledig overgaat. Het is nogal theoretisch op dat vlak, hoewel er praktische tips in staan. Ook interessant is de informatie over met wie je allemaal in contact komt 'dankzij' je RSI (dokters, werkgevers, ...), vooral gericht op de Nederlandse lezer.
Ik heb nog geen van de boeken gelezen die de webmaster van conquerrsi aanraadt, want ik ben er pas op gebotst. Ik heb alvast het boek van Fred Amir besteld en ga 'ns kijken in de boekwinkel of ze het MindBody boek hebben.
Maar, sinds ik de site heb doorgelezen ben ik wel weer meer gaan doen, en de pijn lijkt niet meer erger te worden. Geef het wat tijd en de pijn verdwijnt ook. Ik geloof erin!
Als ontspanning ging ik lange wandelingen maken,wat echt hielp. Maar toen kreeg ik die knieproblemen, en nu doe ik vooral fitness en yoga.
Het ga je goed!
Laatst aangepast door Stimpy op Wo Jan 25, 2006 10:05 am, in toaal 3 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Wo Jan 25, 2006 9:48 am Onderwerp: |
|
|
Vergeten te antwoorden:
Ik loop er nu bijna een jaar mee, en ik merk soms vooruitgang, en soms terugval. Als ik een ontspannen periode heb, voel ik er zo weinig van dat er nauwelijks pijn is. Als ik pieker over wat ik allemaal moet laten, wordt de pijn erger, heb ik minder energie...
Zoals ik al zei, ik hou mijn hoofd leeg en mijn lijf in beweging met yoga en fitness. De sleutel (voor mij toch) is niet piekeren of kwaad worden. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Wo Jan 25, 2006 2:21 pm Onderwerp: |
|
|
hee stimpy!!
ik kom net van de fysio af en heb hem verteld over het boek "omgaan met rsi". het leek hem wel een goed boek, alleen al omdat het een goede titel heeft!! dus ik denk dat ik het ook ga bestellen, ben er wel nieuwsgierig naar!!
het klopt wel weer, niet te veel denken enzo!! ik denk dat het ook beetje bij beetje steeds beter gaat, maar terugvallen af en toe zal er wel in blijven zitten, omdat ik het erg moeilijk vind om te accepteren dat sommige dingen doen gewoon te veel is!
Maar ik verheug me er al op het boek te gaan lezen! de fysio is ook een goede ontspanning voor mij, lekkere massage! en hij kijkt er ook positief tegenaan, hij zegt dat ik op de goede weg ben!!
fitniss is voor mij ook een lekkere afleiding, helaas heeft mijn sportschool geen joga, anders zou ik dat ook doen!
en dit forum, om er met jullie over te praten vind ik erg prettig!!
nou, verder heb ik eigenlijk niks te melden!
positief blijven en alles komt goed!!
tot gauw weer!! |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Wo Jan 25, 2006 2:35 pm Onderwerp: |
|
|
het boek "omgaan met RSI, hoe je voorkomt dat het chronisch wordt" van Carien Karsten en Jip Driehuisen, is toch het boek dat je bedoelde he??!!
En welk boek bedoelde je van Fred Amir, dat kan ik nergens vinden.
en het mindbody boek is dat "The Mindbody Prescription" van John E.Sarno? dat lijkt me ook een goed en intressant boek!
nou, ik hoor t wel
veel liefs |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Wo Jan 25, 2006 3:27 pm Onderwerp: |
|
|
Yep, het boek van Carien Karsten en Jip Driehuisen heb ik gelezen.
Van Fred Amir heb ik dit weekend 'Rapid Recovery from Back and Neck Pain' besteld: http://www.rapidrecovery.net
'The Mindbody prescription' klinkt ook als een goed boek, maar heb ik nog niet gelezen noch besteld. |
|
| Naar boven |
|
|
|