rsi, rsi forum, muisarm, cans, cans forumGebruikersnaamWachtwoord
Log me automatisch in bij elk bezoek    
Registreer
Registreer
Privé berichten
Privé berichten

Adverteren op rsiforum (gemiddeld 130 unieke bezoekers per dag):

• Slot 1 25 euro p/m
  • Slot 2 25 euro p/m
  • Slot 3 25 euro p/m
  • Slot 4 25 euro p/m
  • Slot 5 25 euro p/m
RSI Forum Forum Index » Hulpmiddelen en therapieen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
RSI omdat we stresskippen zijn...?
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sandra
Nieuweling
Nieuweling

BerichtGeplaatst: Do Jan 25, 2007 9:35 pm    Onderwerp: RSI omdat we stresskippen zijn...? Reageer met quote

Hoi,
ik heb al 1,5 RSI.Nou ben ik laatst bezig geweest met reintegratie klinieken. Het schijnt een langdurige oplossing te kunnen bieden.Echter na de intake fase kreeg ik bij Winnock een erg naar gevoel.Ik ben het niet aangegaan. Met name omdat de nadruk lag op de invloed van je gedachten over je klachten en je persoonlijkheid. Je kent het wel: perfectionisme, workaholic etc.
Ik voelde me niet serieus genomen en in een hokje geduwd waar ik, ookal sta ik ervoor open, mezelf niet echt in herken.Ook bekeken ze mijn geval niet goed,ik voelde me een nummertje waar ze hun succesformule op los zouden laten..Ik ga nu zelf verder met iedere dag sporten (bloedsomloop en spierversterking)en mensendieck. Er is een boekje op de markt hiervoor: Fitness bij RSI. Hopen dat het werkt...voel me wel al wat beter na 3dagen sporten!

Toch geloof ik wel dat stress invloed heeft op mijn klachten. Zou zomaar kunnen dat ik onbewust spieren aanspan als er spannende situaties zijn en ja ik heb werkdruk en een heftige baan..dus toch een belangrijke factor?
Mijn vraag aan jullie; hoe denken jullie over de invloed van persoonlijkheid, psyche etc op het instandhouden van de klachten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Babs
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Vr Jan 26, 2007 12:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

hoi Sandra,
uit ervaring weet ik voor mezelf dat stress wel degelijk invloed heeft en heeft gehad op mijn RSI-klachten. Voor mij was m.n. het in een 'underdog' situatie te zitten qua werksfeer die behoorlijk verziekt was, hoge werkdruk, geen pauzes etc. dermate stressverhogend dat er een extreme vorm van klachten was. Als je geen kant uit kunt duik je als het ware vanzelf in mekaar. Vechten kun je in zo'n positie niet want je weet 'dan hang je'. Voortdurend op eieren lopen doet iets met je geest (als je je bewust bent van de situatie waarin je zit) en vervolgens doet je lichaam de rest.
Die karaktereigenschappen workaholic, perfectioniste e.d. komen te gemakkelijk uit de hoge hoed. Ik vind het lekker om werk te doen waar ik plezier in heb en probeer het zo goed mogelijk te doen, maar kan ook met een gerust hart de luiwammes uithangen en voor mezelf denken "nu is het af, voor mij goed genoeg".
Er is veel gepubliceerd en onderzocht in het kader van stress en omdat ik ook op een ander forum aktief ben, vond ik het volgende onderzoek dat info biedt mbt 'stresskippen':
http://www.erasmusmc.nl/content/monitor/Monitor2_2006/MON02_08-10-gezonde.stress.bestaat.pdf
Zéér interessant en zoals het spreekwoord luidt "een gewaarschuwd mens telt voor twee".
Probeer zoveel mogelijk voor jezelf te achterhalen wat ontspannend voor je werkt en wanneer een situatie voor jou ontstaat waarbij je klachten toenemen. Als je dat onder de knie krijgt, kun je zelf aan de knoppen draaien Wink
Anony
Frequente Poster
Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Vr Jan 26, 2007 10:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Stress zorgt voor een slechte houding. Je gaat inderdaad spieren meer dan nodig aanspannen. Dat wil zeggen; je schouders ga je optillen en naar voor buigen, je gaat je spieren harder aanspannen, en zo treed de verzuring eerder toe. Daarbij zorgen de schouders er in die positie voor dat de bloedbanen worden afgekneld, en het bloed op die manier niet ververst kan worden. Omdat alle afvalstoffen ophopen onstaat er ontsteking en vervolgens letsel.

Met een voortdurende slechte houding loop je zo rsi op. Heb je daarbij nooit sterke rugspieren gehad en altijd een slechte houding, dan kan je lichaam nauwelijks herstellen, komt daar ook nog eens bij dat je de volgende dag gewoon weer doorwerkt. Zelf ben ik nu een tijdje bezig bij de fysio, al ongeveer een jaar. Nu ga ik twee keer in de week fitnessen, en let ik enorm op mijn houding; schouders iets omlaag, en dan iets naar achter drukken. Maar ik doe dat alleen wanneer ik mijn handen ook echt gebruik, niemand kan zo'n houding de hele dag volhouden.

Maar met die combinatie zie ik nu de eerste resultaten, het werkt! Mijn handen zijn goed doorbloed en het herstel vordert. Natuurlijk heb ik nog steeds grenzen, maar zolang ik doorzet met trainen en continu op mijn houding let kan ik véél langer computeren dan toen ik twee jaar geleden ernstige rsi had. En, daarbij kan veel bewegen geen kwaad. Dat is goed voor je conditie, en die conditie zorgt ervoor dat je lichaam meer aankan en sneller herstelt; óveral in je lichaam.

Ik droom er al weer van om later als grafisch vormgever aan de slag te kunnen. Het komt in ieder geval elke dag een stap dichter bij. Tegen die tijd heb ik dan waarschijnlijk allang andere interesses gevonden, maar al was het maar om te weten dat ik er op dat moment toch voor kan kiezen. Dus neem mijn advies, en vraag je fysiotherapeut of die wat met je houding en rug kan doen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    RSI Forum Forum Index » Hulpmiddelen en therapieen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: