rsi, rsi forum, muisarm, cans, cans forumGebruikersnaamWachtwoord
Log me automatisch in bij elk bezoek    
Registreer
Registreer
Privé berichten
Privé berichten

Adverteren op rsiforum (gemiddeld 130 unieke bezoekers per dag):

• Slot 1 25 euro p/m
  • Slot 2 25 euro p/m
  • Slot 3 25 euro p/m
  • Slot 4 25 euro p/m
  • Slot 5 25 euro p/m
RSI Forum Forum Index » Over Pijn

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Operatie CTS niet helemaal goed gegaan..lotgenoten gezocht
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Berkana
Licht Frequente Poster
Licht Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Vr Dec 29, 2006 6:02 pm    Onderwerp: Operatie CTS niet helemaal goed gegaan..lotgenoten gezocht Reageer met quote

Afgelopen september ben ik aan mijn rechterpols geopereerd. Een heel gedoe, want ik heb een kleine en die was toen een paar maanden.
Gelukkig had ik hulp om me heen en kon ik redelijk bijkomen.

De CTS klachten zelf zijn gelukkig weg, ik had heel veel pijn in mijn pols en werd 's nachts wakker. Maar direcht na de operatie viel me al op dat er iets niet helemaal goed gegaan is.

Ik kon namelijk mijn duim niet meer bewegen, wel had ik er nog gevoel in, maar de bewegingen die ik kon doen waren minimaal. Pas na 2 maanden kon ik hem weer volledig bewegen maar ik heb nu een flinke pijn in mijn duim en mijn duimmuis. Zelfs bij aanraking) rechts naast het litteken voel ik een felle pijnscheut door mijn duim en hand trekken. Nu , 3 maanden na de operatie, is er nog geen verbetering opgetreden. Erger wordt het niet, maar ik heb mijn goeie en slechte dagen, helaas meer slechte.
Dingen opendraaien, optillen enzo is een ramp. Stofzuigen gaat redelijk, maar als ik klaar ben, voelt mijn hand heel erg opgezwollen.

Tijdens het verwijderen van de hechtingen heb ik bij de assistente aangegeven dat ik toen mijn duim niet naar behoren kon gebruiken, maar zij vond een vervolgafspraak met de chirurg niet nodig en zei dat ik hem meer moest bewegen.Confused

Inmiddels heb ik weer gebeld naar de poli en die vonden het inderdaad niet normaal, maar ze hebben pas 22 januari plek voor me. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dergelijke klachten hebben (gehad) na de operatie of die weten wat dit zou kunnen zijn.
Mijn hand ziet niet dik, blauw of opgezet, maar toch ben ik bang voor het ergste...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarianH
Assistent Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Wo Jan 03, 2007 11:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klinkt niet goed inderdaad. Ik heb mijn hand ook best lang (2 maanden) niet goed kunnen gebruiken na een ganglion operatie (die vlak naast de carpale tunnel zat). Ook ik had de meeste klachten bij mijn duim, maar niet zo erg als jij omschrijft.

Echt waardeloos dat je zo lang moet wachten. Ik vind het typisch iets voor een klacht in ieder geval, want dit is natuurlijk nazorg van niks (grrr).

Hoe gaat zo'n cts operatie in zijn werk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berkana
Licht Frequente Poster
Licht Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Wo Jan 03, 2007 11:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Even knip en plak van internet:
scheelt mij weer een stuk typen Wink

Quote:
Operatie
Voor de operatie moeten bloedverdunnende medicijnen worden gestaakt; dit in overleg met de arts. Zie hiervoor het algemene stuk "Over Neurochirurgie".
De hand wordt plaatselijk verdoofd door een meestal als pijnlijk ervaren prik in de handpalm of de pols. Nadien is de ingreep niet pijnlijk meer. Het gevoel in de vingers blijft vaak aanwezig.
De verbinding tussen de pink en duimmuis, het dak van de carpale tunnel wordt doorgesneden, waardoor de inhoud en dan vooral de weke zenuw van de beknelling wordt verlost. Sommige chirurgen verkiezen de ingreep als een kijkoperatie uit te voeren. De operatie duurt ongeveer een kwartier tot een half uur.
Na verbinden van de hand wordt een draagdoek aangemeten.
Na de operatie
Na enkele uren is de verdoving uitgewerkt en kan napijn met paracetamol (eventueel samen met codeĂŻne) worden bestreden.
Het is raadzaam de vingers gewoon te blijven bewegen wel dient de handpalm wat rust te hebben en moet krachtzetten (wringende bewegingen) enkele weken worden vermeden. Deze rust is nodig voor een ongestoorde wondgenezing, omdat anders de wond open kan gaan na het verwijderen van de hechtingen. Omdat men gedurende deze tijd (van 2 weken) de geopereerde hand dus minder goed kan gebruiken, wordt bij de aanwezigheid van een carpaletunnelsyndroom aan beide handen de operatie slechts één kant en meestal niet aan beide handen tegelijkertijd verricht.
De wond moet droog blijven. Na een week kan het verband er af gehaald worden en na tien tot veertien dagen worden de hechtingen verwijderd.
Gevolgen van de operatie
De tintelingen in de vingers zijn vaak snel over maar kunnen ook langzamer verdwijnen. Dit geldt zeker voor reeds voor de operatie bestaande gevoelsvermindering in de vingers, deze kan soms blijven bestaan. Het litteken in de handpalm kan enkele maanden gevoelig blijven en het kan nog langer duren voordat de kracht in de hand weer normaal is.
Complicaties
Zoals bij alle ingrepen kunnen ook bij een carpaletunnelsyndroom operatie onverwachte complicaties optreden. Deze komen evenwel zelden voor. Zij bestaan uit nabloedingen en infecties. Bij overmatige pijn of uitvloed uit de wond dient contact met de neurochirurg opgenomen te worden.

Soms kan een klein zenuwtakje dat naar een aantal spiertjes in de duimmuis loopt beschadigd raken doordat het in het operatiegebied van de nervus medianus aftakt. Meestal leidt dit niet tot merkbare verschijnselen maar soms kunnen de duimbewegingen wat gestoord zijn. In zeldzame gevallen blijkt de operatie niet afdoende te zijn en moet opnieuw worden geopereerd.

Een ernstige, maar gelukkig zeer zeldzame complicatie die na een operatie kan optreden en die tevoren niet goed te voorzien is, is de zogenaamde dystrofie van de hand. Er treedt dan zwelling op van de gehele hand, die ook pijnlijk wordt, vooral bij bewegen, terwijl de kleur varieert van rood bij warmte tot bleekwit en blauw bij koude. Het is van belang dat U bij het optreden van dergelijke verschijnselen zo spoedig mogelijk Uw arts raadpleegt, zodat deze maatregelen kan nemen.

Al met al ben ik amper 10 minuten in de ok geweest, dus het is echt een routineklusje...
Naar boven
MarianH

BerichtGeplaatst: Wo Jan 03, 2007 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Onder plaatselijke verdoving Confused ? Bij mij was de gehele arm verdoofd. Gek...

Jouw pijn staat niet echt vermeld als bijwerking, dus ik hoop dat het misschien met fysiotherapie is op te lossen!
Naar boven
Berkana
Licht Frequente Poster
Licht Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Wo Jan 03, 2007 12:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, mijn arm was ook wel verdoofd hoor, tot mijn elleboog ongeveer, kreeg zo'n heerlijke strakke rol om mijn arm...Ik denk ze plaatselijke verdoving zeggen, omdat je niet geheel onder narcose bent.
Naar boven
MarianH

BerichtGeplaatst: Wo Jan 03, 2007 1:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

oh ja dat is dan misschien de bierse anesthesie, die had ik ook. In dat gequote stukje stond iets over een prik in de pols, dus ik was bang dat het alleen daar verdoofd was.

Echt belachelijk dat je nu nog 3 weken moet wachten. Je kan overwegen om alvast een fysio te bezoeken? Daar heb je nu geen verwijzing van de huisarts voor nodig dus je kan altijd een intake doen of zo volgens mij.
Naar boven
Berkana
Licht Frequente Poster
Licht Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Wo Jan 03, 2007 1:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, vind het erg lang, 3 weken! Ik wacht toch nog even af, want ik weet niet of fyschio helpt, of het erger kan maken...
Maar die chirurg krijgt het wel te horen van me...dit stond niet in de complicaties, dus lijkt me ernstig genoeg om eerder te moeten komen..
Naar boven
Berkana
Licht Frequente Poster
Licht Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Zo Jan 28, 2007 8:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, ik ben inmiddels weer terug geweest bij de arts en er blijkt een zenuwbeschadiging te zijn. Vermoedelijk nog een restant van de beknelling en die moet beter gaan worden.

Toch twijfelt hij of ik ooit nog pijnvrij zal zijn in de muis van mijn duim, ivm de beschadiging........lekker.....

Ik kreeg een "succes" en stond weer buiten.

Ik vraag me toch af of dit het nu is..accepteren dat ik weet-ik-hoe-lang pijn blijft houden, of dat er iest aan gedaan kan worden..
Naar boven
MarianH

BerichtGeplaatst: Ma Jan 29, 2007 9:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jemig wat naar zeg Sad .

Misschien is fysiotherapie een goed plan? Ik heb ook veel tips gehad hoe ik de zenuwen naar mijn armen minder kon beknellen. Ik kan me dus voorstellen dat ze jou misschien ook wel kunnen helpen.
Naar boven
Berkana
Licht Frequente Poster
Licht Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Ma Jan 29, 2007 9:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de arts had dat geen zin. Omdat het dak van het carpale tunnel doorgesneden is,ligt de zenuw dus bloot. Hij is niet meer bekneld, de beschadiging is opgelopen door de beknelling.
Naar boven
MarianH

BerichtGeplaatst: Ma Jan 29, 2007 9:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jakkes zeg. En wat zei hij dan over de vooruitzichten? Herstelt dat vanzelf?
Naar boven
Berkana
Licht Frequente Poster
Licht Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Ma Jan 29, 2007 9:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan heel lang duren voordat een zenuw zichzelf hersteld heeft. Volgens hem is de kans wel groot dat ik altid pijn blijf houden in de muis van mijn duim, maar de tijd zal het leren...hoe lang wist hij niet....toen ik 10 jaar in de groep gooide, gaf hij aan dat het theoretisch mogelijk was, maar dat hij dat niet verwachte...sja....

Ik las ergens anders iets over tens, maar de sceptischie denken anders over de werking daarvan
Naar boven
tyfoon
Nieuweling
Nieuweling

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 26, 2007 1:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben vrijdag ook geopereerd aan cts ( linker hand) , dit onder locale verdoving ( enkel de pols) maar de verdoving was te rap uitgewerkt , das pas echt afzien

nu maar hopen dat het vlug herstelt....
Naar boven
MarianH

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 26, 2007 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bizar dat ze bij zo'n risicovolle operatie alleen de pols verdoven :S. De binnenzijde van de pols is echt een risicogebied en ik had begrepen dat ze daar nooit ingrijpen zonder de hele arm te verdoven. Hopelijk is alles wel goed gegaan, maar dat zal je wel snel genoeg merken neem ik aan.

hoe is het met jou berkana?
Naar boven
tyfoon
Nieuweling
Nieuweling

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 26, 2007 5:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

blijkbaar is dit in Belgie wel een standaard ( die locale verdoving van enkel de pols) , maar toen ik van men oren maakte hebben ze wel volledig verdoofd ( alleee voelde niks meer maar bleef wel wakker)
Naar boven
zita
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2007 7:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb ook een spuit in mijn pols gehad. hij deed wel heel zeer. ze zetten hem in de pols en gaan dan ronddraaien zodat de plek waar ze gaan snijden verdoofd is.
mijn pols en hand waren verdoofd.
waar ze gesneden hebben (stuk pols en hand) dat blijft raar voelen. ik kan er ook niet altijd op steunen. dat is pijnlijk. het lijkt wel op ik dan op een uitstekend botje druk. dat gevoel geeft het.
groetjes zita
Naar boven
tyfoon
Nieuweling
Nieuweling

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2007 5:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben nu wel van alle pijn verlost en kan alles terug doen met mijn pols
Naar boven
Itsmyday
Licht Frequente Poster
Licht Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2008 6:00 pm    Onderwerp: Mijn duim heeft hetzelfde Reageer met quote

Na allerlei zoekopdrachten op internet eindelijk een zelfde topic gevonden.......

Ik ben vrijdag voor de tweede keer aan dezelfde hand geholpen....... Vorig jaar juni was mijn ligament ingesneden, niet helemaal doorgesneden en dat is op onverklaarbare wijze dus weer dichtgegroeid. Overigens had ik toen ook aardig wat last na de operatie maar niet zo veel als nu.......... ik heb liggen jánken van de aanhoudende stekende pijnen.......

Maar ik kan nu dus mijn duim ook maar in totaal een halve centimeter in de rondte bewegen!!! Duim omhoog gaat al helemaal niet, en naar beneden/voren ook amper....... Eerst dacht ik dat het aan het drukverband lag, maar nu dat eraf is.......... het blijft.........

Hechtingen moeten er nog uit, maar nu ik dit zo lees.......... hoop ik dat het gaat helpen maar twijfel ik er aardig aan.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    RSI Forum Forum Index » Over Pijn Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: