rsi, rsi forum, muisarm, cans, cans forumGebruikersnaamWachtwoord
Log me automatisch in bij elk bezoek    
Registreer
Registreer
Privé berichten
Privé berichten
RSI Forum Forum Index » Hulpmiddelen en therapieen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
nieuwe MS behandeling
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Houtstoker
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Di Jan 05, 2010 5:55 pm    Onderwerp: nieuwe MS behandeling Reageer met quote

Op een ander forum gevonden

bertvaneck schreef:
Nieuwe behandeling voor MS?
door Wilke Martens
Geplaatst op dinsdag 5 januari 2010 om 09:46
• Ontdekking Italiaanse arts • In Nederland nog geen uitgebreid onderzoek gedaan • Patiënten zelfs naar Polen voor behandeling

De Italiaanse arts dr. Zamboni heeft onlangs ontdekt dat MS te maken zou kunnen hebben met een vasculaire aandoening: CCSVI (Chronische Cerebro-Spinale Ve-neuze Insufficientie). Het gaat om vernauwing van aders in de nek en bij het ruggenmerg, waardoor bloed niet goed kan terugstromen van de hersenen naar het hart en problemen aan het centrale ze-nuwstelsel ontstaan. Dr. Zamboni heeft verschillende MS-patiënten getest die allemaal CCSVI bleken te hebben. Deze aandoening zou de MS-schade veroorzaken, volgens deze theorie.
Nog altijd wachten miljoenen MS-patiënten op een effectieve behandeling van de ongeneeslijke ziekte. Als het daadwerkelijk om een vasculaire aandoening zou gaan, zijn de symptomen vrij eenvoudig te verlichten door de aderen te verwijden. Veel landen zijn echter terughoudend: artsen wijzen er op dat de methode nog onvoldoende bewezen is.
Ondanks de scepsis, zijn enkele Nederlandse patiënten naar Polen of Italië afgereisd voor deze nieuwe behandelmethode. Hoewel zij zich bewust zijn van de risico’s, gaan ze toch voor de behandeling of om de procedure in gang zetten. “Voor een ingreep vond ik het te vroeg”, vertelt Ton van Gelder, die sinds 2007 aan progressief MS lijdt, “mede ge-zien het feit dat Zamboni zelf aangaf dat deze nog doorontwikkeld moest worden.” Toch is Van Gelder onder de indruk: “Uiteindelijk zijn deze patiëntervaringen van grotere waarde dan welke hoopvolle theorie ook. Ik heb me in ieder geval vast op een Italiaanse wachtlijst laten zetten om me te laten testen op CCSVI.”
Wat patiënten vooral willen, is ruchtbaarheid geven aan de ontdekking, om zo Nederlandse me-dici te bewegen deze behandeling te stimuleren. Op internet zijn talloze fora waar patiënten discussiëren over ontwikkelingen, ook die uit het buitenland, terwijl neurologen zelf officiële publicaties afwachten. “Dat is natuurlijk te begrijpen”, reageert Van Gelder, “men kan niet achteloos achter elke ‘hype’ aanlopen, maar men kijkt in Nederland blijkbaar nauwelijks naar wat er elders in de wereld aan de gang is.”

Yvonne Geiss
“Ik ben in Polen behandeld en sindsdien gaat het al stukken beter. Ik merkte het al na twee uur na de operatie, toen werden mijn voeten voor het eerst warm. Dat lijkt iets onbenulligs, maar sinds ik MS heb, heb ik ijskoude voeten. Het belangrijkste is dat ik veel meer energie heb, dat geeft me het gevoel dat ik mijn leven weer terug heb. Niet alle symptomen zijn weg, maar ik ben tevreden over de behandeling. En dat is nog zacht uitgedrukt, ik voel me als iemand die met levenslang in de gevangenis zat en die ineens wordt vrijgelaten.”

Foto: Robert van den Berge
bron metro nieuws

http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=8593
Mijn site;
www.vondervoort-zielinska.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Yahoo Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    RSI Forum Forum Index » Hulpmiddelen en therapieen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: