| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
glas Forum Assistent

|
Geplaatst: Vr Jul 15, 2005 7:44 pm Onderwerp: Mijn polsen |
|
|
Hallo iedereen,
Ik ben Esmir en werk sinds Februari van dit jaar als service-desk medewerker. Na 2 maanden kreeg ik lichamelijke klachten vnl erge last van mijn nek/ rug en polsen.
Inmiddels zijn mijn nekklachten totaal verdwenen maar blijf ik enorm last houden van pijnlijke polsen.
Verschillende pogingen om mijn werkplek in te stellen hebben niet geholpen, waardoor ik besloten heb om contact op te nemen met mijn werkgever.
Naar aanleiding van dat gesprek, kwam er iemand van de arbo (achmea)
Haar conclusie was dat imjn tafel veel te hoog stond en daarmee ook mijn computerscherm.
Ze heeft mijn werkplek zo ingesteld dat mijn collega's begonnen te lachen omdat mijn computertafel veel te laag stond.
De kanttekening die erbij is gemaakt is dat de tafel omhoog mag als er een voetensteun geplaatst wordt.
Inmiddels is dit ook gebeurd en de tafel staat weer hoger,maar mijn polsklachten nemen nauwelijks af.
De veranderingen hebben niets met mijn polsen te maken. Ze heeft een muis aangeraden waarbij mijn handpalm een andere stand inneemt (pols is naar buitengedraait)
Binnenkort verwacht ik deze te krijgen maar ik zet hier grote vraagtekens bij.
Wat ik wel gemerkt heb is dat een paar dagen rust goed doet voor mijn klachten.
Echter 3 dagen herstel per week ( werk 4 dagen 9 uur) is niet voldoende om alle klachten weg te nemen.
Zelf ben ik van mening dat ik beginnende rsi klachten heb.
iIk heb het gevoel dat ik heel dicht bij de oplossing zit. Wie heeft er tips en oplossingen voor mij om de klachten te doen afnemen.
Groeten Esmir |
|
| Naar boven |
|
esther Frequente Poster

|
Geplaatst: Zo Jul 17, 2005 11:17 am Onderwerp: |
|
|
Enige wat ik kan adviseren is directe rust met de polsen. Ik kon door te lang door te werken geen kopje meer optillen. Zit vanaf 20 april in zw nu sinds de laatste week voor 50% weer aan de slag. Ik mag max 2 uur per dag achter de pc, een half uur een kwartier pauze. Dit is geadviseerd door mijn arboarts bij achmea, die bij het eerste overleg zei dat ik geen potje meer open moch draaien, niet meer mog strijken ed. Autorijden lukt nog steeds niet goed. Zorg ervoor dat het niet erger wordt, dan duurt herstel namelijk erg lang. Dus rust enzoek balans in de belasting en realiseer je dat pijn niet normaal is. De inzet is logischer wijs dat je door blijft werken en misschien kun je in overleg wat afwisselender gaan werken zodat de belasting van de polsen wat terug gebracht wordt.
Groet, liefs en succes, Esther |
|
| Naar boven |
|
glas Forum Assistent

|
Geplaatst: Do Sep 22, 2005 8:55 pm Onderwerp: |
|
|
Nou,
Zelfs naar een vakantie van 2 weken blijf ik klachten nog steeds houden. heb inmiddels van arbo arts behrepen dat rsi nog steeds een raadsel is. Een mengsel van stress vatbaar zijn, te geperfectioneerd, en te weing beweging. ik moet me dus nu inschrijven in een sportschool. of toch maar carriere switch? Huh wat zou ik dan moeten doen? Waar ben ik nog meer goed in? Hoevel moet ik op mijn loon inleveren? ik probeer met 2 uur per week een beetje te joggen maar het helpt voor heel even. Trouwens zijn er mensen in de buurt van De Bilt gezamelijk met mij iets sportiefs willen doen? Ik zal het nu wel moeten... sporten. Maar dit zat niet in mijn functie profiel.
Wellicht ben ik over paar manden in fase 3.
Als het zo is hoop ik hier in ieder geval op jullie steun te kunnen rekenen.
Pffff zo is werken ook niet meer plezerig.... |
|
| Naar boven |
|
ralph Meer Frequente Poster

|
Geplaatst: Zo Sep 25, 2005 12:24 pm Onderwerp: |
|
|
Heb je die nieuwe muis al die je beloofd werd? Dat kan echt een wereld van verschil uitmaken. Verder kan je misschien een fysio je polsen laten voelen en eventueel laten "kraken", als dat nodig mocht zijn. Dit moet je niet te vaak laten doen (een paar keer per jaar is OK), maar het geeft meteen verlichting.
Tenslotte zou ik eens controleren aan de hand van het onderstaande of je werkplek wel ideaal is ingesteld.
Succes....en neem het vooral serieus!!
1. Zitdiepte
Knieholte vrijlaten, benen zo veel mogelijk ondersteunen
2. Stoelhoogte
Hakken moeten nog net bij de grond komen
3. Aflopende zitting
Licht naar achteren aflopend (>10°)
4. Gesloten bekkenhoek <90°
5. Bekkensteun
Ter hoogte van de broekriem
6. Hoogte armleggers
Op ellebooghoogte bij ontspannen schouders
7. Hoek rugleuning >108°
8. Kijkafstand 50-70 cm
O.a. afhankelijk van tekengrootte
9. Kijkhoek 20-50°
Bovenzijde monitor ?20° onder ooghoogte
10. Inkijkhoek monitor en documenthouder >90°
11. Documenthouder
Tussen beeldscherm en toetsenbord
12. Hoogte bureau
Gelijk aan hoogte armleggers
13. Diepte bureau ?80 cm. |
|
| Naar boven |
|
glas Forum Assistent

|
Geplaatst: Wo Sep 28, 2005 6:16 pm Onderwerp: |
|
|
Muis heb ik geregen. Zo een evoluent maar het helpt niet. Nog steeds jeuk in mijn onderarmen handen en polsen. Als ik kijk wat mij werkgever heeft betaald voor die muis schrik ik me rot 99 euro. Zo een jostick dinglijkt na evoluent weggegooid ding. Als ik die zou aaschaffen. Bovendien lijkt dat ding op een of het ander apparaat voor gehandicapten. Niks persoonlijks tegen gebruikers van zo een ding. Evoluent van mij lijkt op een vrouwelijke vibrator
Ik ga nu zo veel mogelijk met sneltoetsen werken. Blijft lastig maar moet ergens beginnen.
Verder heb ik een vraag aan ex rsi-ers. Zit hem clue nou in juist meer bewegen of in mijn houding op de stoel. Vaak ben je namelijk niet zelf bewust hoe je zit. En hoe ik die graden zou moeten meten op de vorige plaatje ????
Zit te denken als dit niet te genezen is om toch carriere ergens anders te zoeken. Hopelijk hoeft dat niet. ik ben een afgestudeerde ict-er en carriere switch zou betekenen dat ik 6 jaar opleiding en cursussen moet opheffen.
ik heb ook gemerkt dat een half uurtje rennen helpt. maar de vraag is moet ik dan mijn hele leve lang sporten om mijn baan te houden? Sportschool is namelijk vrij duur (€50 p.m.) en om het alleen te doen is veel te saai.
Ik zit allen tot god te bidden dat dit goed gaat. Heb vrijdag afspraak bij een reintegratie centrum. Niet dat ik niet kan werken maar eerder preventief.
Ben benieuw wat ze zeggen. 80% van artsen kan niet eens verklaren waardoor rsi echt ontstaat laat staan dat ze het kunnen verhelpen. Ze zggen dat ze kunnen helpen maar garantie durfen ze niet te geven.Vaak zeggen ze cobinatie van stresgevoelig zijn met te wijnig en repeterende bewegingen.
Hoplijk ga ik straks niet hier schrijven als een RSi patient. Daarmee zeg ik alleen dat ik hoop een oplossing te vinden voordat het te laat is.  |
|
| Naar boven |
|
deejay Forum Supervisor

|
Geplaatst: Do Sep 29, 2005 8:18 am Onderwerp: deze bedoel je ? |
|
|
dit is volgens jou een vibrator ? ik heb medelijden met de vrouwen dan ...
Ik zou even 4 uur per dag gaan werken of helemaal ziek melden en dan thuis absoluut geen computer aanraken.
Als je werkt; misschien kan je een zitbal proberen, dat noemen ze actief zitten.
Groeten, DJ
Laatst aangepast door deejay op Ma Okt 24, 2005 9:26 am, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
Pipi Head of Supervisors

|
Geplaatst: Do Sep 29, 2005 11:19 am Onderwerp: Tsjaaaa... moeilijk... |
|
|
Hoi Esmir,
Tsja, helaas is er geen pasklare oplossing voor RSI daar ben je inmiddels al achter.
Bij mij heeft een combinatie van therapie, ontspanning, verbeteren houding en beweging toch wel een goed effect. De fysio (maar dan net even anders...www.basictouch.com) heeft me enorm geholpen en nu ga ik zelf verder op de ingeslagen weg. Als ik erg veel ga computeren wordt mijn arm wel moe en zwaar, maar dat kan ik redelijk opheffen door mijn oefeningen. Het is zeker niet meer te vergelijken met de pijn die ik vroeger had, maar ik moet dus wel op mijn tellen passen.
Wat betreft die muis..... die lijkt mij juist erg geschikt... althans om mee te muizen dan... niet voor andere doeleinden Je hoeft je hand dan niet plat te leggen maar je houdt hem veel natuurlijker. Zelf wil ik ook ooit zo'n soort verticale muis.
Als de muis je absoluut niet bevalt zeg het dan tegen je werkgever en probeer hem te ruilen of terug te doen. Dat is vrij normaal met dit soort produkten en zeker als hij besteld is bij jullie vaste kantoorspullenleverancier. Je werkgever denkt misschien dat hiermee je klachten over zijn, maar als dat niet zo is moet je dat ook laten weten.
Je vraag wat beter is: of bewegen of een betere werkhouding. Allebei is belangrijk....RSI ontstaat door een combinatie van factoren (zoals je zelf ook zegt) dus moet ook aangepakt worden door een combinatie van dingen.... Denk daarbij aan ontspanning, beweging, juiste werkhouding en vermijden van stress ("nee" durven zeggen als je teveel werk hebt liggen en je werk goed indelen, prioriteiten stellen). Het is beter dagelijks even te bewegen dan 1x per week je uit te leven in de sportschool en verder alle beweging te vermijden. Probeer uit de normale dagelijkse dingen beweging te halen: neem overal de trap ipv de lift, probeer vaker de fiets of benewagen te nemen. Zelf doe ik dagelijks buikspieroefeningen en gebruik een backstretcher (www.backstretcher.com). Verder gebruik ik regelmatig mijn aquaswing (www.basictouch.com) en probeer in beweging te blijven. Ook ik ben geen sportfanaat maar wil nu wel weer 1x per week aan de slag, nog even kijken wat het precies wordt. Helaas woon ik niet bij je in de buurt en hardlopen houd ik nog geen minuut vol, dus dat wordt niets. Trouwens op de website van de RSI patientenvereniging vind je een overzicht van therapien en sporten die goed kunnen zijn bij RSI.
Ik wens je veel succes, belangrijkste is dat je je klachten serieus blijft nemen en leert er op een goede manier mee om te gaan. Dat is helaas ook meteen het moeilijkste!
Houd je ons op de hoogte?
Groetjes! _________________ De dwaas doet wat hij niet laten kan; de wijze laat wat hij niet doen kan. ~ Oosterse wijsheid ~ |
|
| Naar boven |
|
glas Forum Assistent

|
Geplaatst: Do Okt 20, 2005 4:06 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb me inmiddesl ingeschreven op sportschool. mijn spieren in onderhand(en) zijn iets beter geworden echter nu ook naar mijn handen, Jeuk op mijn oplsgewricht en handen!. O wat kan ik hier kwaad om worden eindelijk een leuke baan met een leaseauto en dat dit weer.
Trouwens ik begin echt het gevoel te krijgen dat mijn klachten zich niet in mijn handen en polsen maar in mijn nek bevinden. Moet zo een boek kopen STOP RSI. Ik zag op een ander forum dat dit bij iemand flink heeft geholpen. Ik zit momenteel met een groot gevaar. Of ik word verplaats naar een afdeling waar het veel drukker is of ik moet naar Tilburg om te werken. Ik ben namelijk gedetacheerd. Als ik naar Utrecht moet dan geef ik mezelf hooguit een a twee weken. Daarna zit ik in fase 3.
Hopen (onanks de afastand) dat het Tilburg word daar ben ik een soor PC ehbo medewerker die een heleboel langs pc gaat lopen. BEWEGING kon dat maar door gaan. Ik hoop echt uit het diepste van mijn hart dat ik dit weet te overwinnen.
Ik heb zoveel schik met mij leaseauto
Het zou zonden zijn om dit te verliezen allen omdat mijn stomme lichaam niet tegen een beetje tikken en muizen kan. Niet denegerend bedeold hoor. Als ik het kon zou ik het helemaal in elkaar slaan
Wat heb ik in goedsnaam anders in mijn lichaam dan al dioe anderen die uren lang en som 24 onafgebroken computeren. en hoezo kreeg ik het nooit toen ik thuis 6 a 7 uur achter elkaar spelletje's speelde. met adrenaline om het in elke loedbaan van je lichaam (over stress gesproken)
Ok nu stop ik begint weer te jeuken
K*t handen |
|
| Naar boven |
|
glas Forum Assistent

|
Geplaatst: Do Okt 20, 2005 4:08 pm Onderwerp: |
|
|
| Zou een trackbal kune helpen denken jullie ? Koop ik die zelf wel alles om maar baan te behouden? |
|
| Naar boven |
|
Pipi Head of Supervisors

|
Geplaatst: Do Okt 20, 2005 5:03 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi Samir,
Tsja RSI sucks..... Ik kan me voorstellen dat je er helemaal geen zin in hebt je baan te verliezen en daarbij je auto van de zaak.
We hebben allemaal voor dit soort dilemma's gestaan en ik ben blij dat het voor mij tot het verleden behoort. Een jaar geleden zag ik het absoluut een stuk somberder in.
Je kunt wel kwaad blijven op je lichaam, maar uiteindelijk schiet je er niets mee op..... (beetje wijs l*llen... ), je maakt het jezelf alleen maar moeilijker. Probeer te doen wat je wel kan en het langzaam weer op te bouwen. Je moet proberen er op de een of andere manier zo goed mogelijk mee om te leren gaan en dan langzamerhand proberen of je weer krachten enz. op kunt bouwen. Je bent in elk geval goed bezig in de sportschool.
Voor wat betreft de trackball..... daar ben ik geen voorstander van, maar een ander kan er best plezier van hebben. Voor mij werkt het niet. Kijk eens in het topic over hulpmiddelen. Er staat veel info over muizen en toetsenborden. Zelf zie ik het verticale toetsenbord en de verticale muis (Quill) nog het meest zitten. Maar das natuurlijk wel een behoorlijke omslag. Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd hoor.
Trouwens op 29 okt. is er in de jaarbeurs in Utrecht een RSI infobeurs met allerlei stands met div. hulpmiddelen en over therapieen e.d. De infobeurs is gratis toegankelijk. Misschien ook iets voor jou? je kunt daar vast verschillende muizen en toetsenborden zien en proberen (die verticale komen ook!). Ik ga er zeker heen.
Heel veel succes verder en weet dat je niet de enige bent die zich afvraagt waarom anderen wel pijnloos dagen achtereen kunnen computeren.... there are more of us.... unfortunately ! _________________ De dwaas doet wat hij niet laten kan; de wijze laat wat hij niet doen kan. ~ Oosterse wijsheid ~ |
|
| Naar boven |
|
glas Forum Assistent

|
Geplaatst: Vr Okt 21, 2005 4:53 pm Onderwerp: |
|
|
O dat wist ik niet. Een beurs. gratis ook nog Daar ben ik zeker te vinden...
Zeg als je zin hebt in een kop koffie ik woon in de Bilt 4 km van Utrecht ben je van hate welkom. iedeeen trouwens die naar beurs gaat en zin heeft om naar de Bilt te komen.
Of betr gezegd eerste 3. Tsja ben niet gezegend met een villa voor jullie alemaal. Stuur naders een mailtje naar Esmir_memic@hotmail.com |
|
| Naar boven |
|
Pipi Head of Supervisors

|
Geplaatst: Za Okt 22, 2005 7:55 pm Onderwerp: Thanx |
|
|
Heej Esmir,
Bedankt voor je aanbod, maarruh ik kom niet langs.... Ik ga wel naar de beurs maar ik weet nog niet precies wanneer. En dan combineren we het misschien met even door het Utrechtse centrum slenteren.
Het is voor jou wel een thuiswedstrijd, leuk hoor! Ik ben heel benieuwd naar wat er allemaal is. Denk dat er weer een wereld voor me open gaat aan hulpmiddelen en therapien.... maar ja, dan nog uitzoeken wat wijsheid is.
Meer info vind je op www.rsi-vereniging.nl Er is ook een lustrum met lezingen e.d. van de RSI patientenvereniging maar daarvoor moet je je wel opgeven, schijnt vlakbij elkaar te zijn.
Have fun! _________________ De dwaas doet wat hij niet laten kan; de wijze laat wat hij niet doen kan. ~ Oosterse wijsheid ~ |
|
| Naar boven |
|
glas Forum Assistent

|
Geplaatst: Do Nov 03, 2005 7:58 pm Onderwerp: |
|
|
Huh,
Moelijk hoor. Ok ik kwam gisteren avond iemand tegen in sportschool die fase 3 rsi had en een totale burn out. Toch is hij volledig hersteld. IN een diepgaand gesprek onder de douche liet hij me weten dat hij hulp van psycoloog en beweginsterapie had. Veel sporten heeft zijn zwakke spieren hersteld en na twee jaar doet hij precies hetzelfde werk zonder enige klacht.
Ook maar besloten dezelfe pad te bewandelen. Hoewel ik grote moeite had om naar een psycoloog te stappen heb ik het vandaag toch gedaan. Dinsdag begin ik met Mensendies houdingsterapie.
Totale kosten eigen zak € 1500 (in het ergstre geval van 20 sessies) verzekeraar vergoedt dit gedeeeltelijk. Mensendieck is voor eerste 9 behandelingen verzekerd (lees gartis).
NEEEEE ben niet gek(omdat ik naar psycholoog ga) maar hopeloos op zoek naar een oplossing voor mijn RSI. Tsja en als het werkt kan ik mijn leven lang weer in mijn vak blijven want ICT vind ik nog steeds leuk
ik hou jullie op de hoogte |
|
| Naar boven |
|
|