| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kansloos Meer Frequente Poster

|
Geplaatst: Do Aug 09, 2007 7:39 pm Onderwerp: krachttraining |
|
|
Beste mede-rsi patienten,
Normaal post ik eigenlijk nooit op dit forum, omdat ik zo min mogelijk achter de computer wil zitten.
Toch heb ik een aantal vragen waar niemand(orthopeed, fysiotherapeut) me antwoord op kan geven.
1 Wat is jullie ervaring met krachttraining? Dit wil ik nl erg graag gaan doen
2 ik loop nu al bijna een jaar rond met ernstige klachten (rechterschouder, linkerschouder bovenrug) kom ik hier ooit nog vanaf?
grt Kansloos |
|
| Naar boven |
|
MarianH Assistent Forum Supervisor

|
Geplaatst: Vr Aug 10, 2007 7:38 am Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je kracht training het beste onder begeleiding van een echte fysiotherapeut kan doen (dus niet zomaar bij een fitnessclub/sportschool beginnen). Die kan je op weg helpen, zodat je het niet meteen verkeerd aanpakt. Als dat steeds beter gaat, kan je stoppen met de fysiotherapie en zelf verder gaan.
Ik vind het raar dat je fysiotherapeut daar niks over weet. Mijn fysiotherapeut heeft mij gelijk met gewichten aan het werk gezet in hun oefenzaaltje.
En om je tweede vraag te beantwoorden: mijn klachten zijn erg verminderd door fysiotherapie (oefeningen met gewichten). Je blijft wel gevoelig voor RSI, maar op een gegeven moment zit je op een niveau dat je denkt, he! eigenlijk gaat het wel heel lekker de laatste tijd. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Vr Aug 10, 2007 12:02 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb onder begleiding van een fysiotherapeut wat aan krachttraining gedaan, dit was ik vergeten erbij te zetten.
Dit hielp niet echt, maar het werd er niet erger door. Ik heb ongeveer 10 sessies gehad.
MIjn vraag is eigenlijk of het op de lange termijn dus wel winst kan opleveren.
Bij jouw is dat dus wel het geval. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Ma Aug 13, 2007 2:18 pm Onderwerp: |
|
|
| Ik heb ook 10 sessies gehad en toen ben ik thuis nog een flinke tijd doorgegaan. Bij mij heeft het gewerkt, maar ja, we komen er op dit forum steeds achter dat iedereen weer anders is... |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Ma Aug 13, 2007 3:41 pm Onderwerp: |
|
|
Ik ben echt radeloos ik heb 2 fysiotherapeuten 1 acupuncturist en 1 orthopeed ''versleten'' en ze konden er allemaal niets aan veranderen.
Misschien moet ik weer gaan oefenen en het langere tijd volhouden.
Erger dan dit kan het niet worden denk ik.
Bedankt voor je reactie toruwens, ik hoop dat er nog meer komen. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Di Aug 14, 2007 11:17 am Onderwerp: |
|
|
| Heb je al eens sportmassage geprobeerd? Daar worden je spieren los van en misschien dat dat in combinatie met oefeningen de zaak wat beter maakt? |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Do Aug 16, 2007 6:49 pm Onderwerp: |
|
|
Is sportmassage niet vergelijkbaar met manule therapie bij de fysiotherapeut?
Dat helpt bij mij gelijk na de behandeling wel, maar de klachten komen dan snel terug. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Ma Aug 20, 2007 12:20 pm Onderwerp: |
|
|
| ja dat is waar, je moet dan een onderhoudsdosis nemen, bv 1 massage in de maand of elke 3 weken. Dat kan erg duur zijn, dus dat is zeker een nadeel... |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Wo Aug 22, 2007 6:10 pm Onderwerp: |
|
|
@MarianH: bedankt voor je reacties.
Verder nog iemand die wil reageren..? |
|
| Naar boven |
|
deejay Forum Supervisor

|
Geplaatst: Do Aug 23, 2007 11:18 am Onderwerp: jongleren |
|
|
Ik heb mezelf jongleren aangeleerd, daarmee kan je je schouders op een ontspannen wijze losgooien en dmv zwaardere ballen ook een workout.
Wat goed werkt is 2 ballen in een hand jongleren, dat werkt ook goed op mn pols, probeer het eens 100 keer vol te houden (lastig links en rechts)
Een andere oefening is twee ballen in 1 hand ronddraaien. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Ma Aug 27, 2007 10:49 am Onderwerp: |
|
|
IK heb soortgelijke oefeningen gekregen, om je schouders te ontspannen, maar helpen doet het niet.
Een andere reden waarom krachttraining mijn interesse heeft, is dat het een goede workout is voor je hele lichaam en gewoon fijn is om te doen. Ik ben een tijd lang lid geweest van een sportschool en ik wil graag weer trainen afgezien van m'n rsi, maar ik denk dat dat voorlopig niet mogelijk is en ik het rustig aan moet doen.
Ik vind het jammer dat er zo weinig reacties zijn. Ik heb heel het internet afgespeurd naar rsi & krachttraining, maar ik kan maar heel weinig vinden. |
|
| Naar boven |
|
deejay Forum Supervisor

|
Geplaatst: Ma Aug 27, 2007 3:18 pm Onderwerp: hoi |
|
|
Yo chanceless.
Nou fitnessen doe ik ook regelmatig, maar ik ben erg voorzichtig. Als ik te hard train moet ik het de volgende dag bezuren en kan ik nauwelijks werken, er komen nogal wat krachten op je polsen te staan, daarom is het goed om eerst alles even goed los te gooien. Ik gebruik een stok die in de gym staat om mijn schouders los te gooien.
Wat ik erg lekker vind is om na de training even de sauna te pakken.
Ik ben nogal fanatiek met alles wat ik doe dus ik vind het vervelend dat ik mezelf zo moet inhouden met (o.a.) fitness.
Het lijkt me gewoon goed om te fitnessen, zolang je het maar langzaam opbouwd.
Groet, dj |
|
| Naar boven |
|
PHiX Forum Assistent

|
Geplaatst: Vr Nov 02, 2007 1:44 am Onderwerp: |
|
|
| Ik doe weer volop aan krachttraining ondanks de RSI klachten. Ik was ermee opgehouden omdat ik dacht dat het de klachten alleen erger zou maken, maar daar merk ik weinig van. Natuurlijk wel rustig beginnen en langzaam opbouwen, maar dat zou zonder je klachten ook het beste zijn. Het lijkt me wel verstandig om het ook met cardio te combineren i.v.m. doorbloeding, zeker niet koud gaan trainen. Als je RSI-klachten te maken hebben met een ontsteking (verdikking, verkleuring) denk ik echter dat het niet verstandig is om aan krachttraining te doen. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Wo Jan 16, 2008 6:03 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo beste RSI-collega's.
Ik doe inmiddels een week of 10 aan krachttraining. Ik vind het moeilijk om een oordeel te geven. Soms heb ik van die dagen dat ik weinig pijn heb en duidelijk verbetering van m'n klachten zie. Er zijn ook genoeg dagen dat ik pijn heb, ik kan niet zeggen of dat te maken heeft met de zwaarte van m'n training op dat moment, ik denk zelf van niet.
Ik probeer rustig aan te doen, maar dat lukt zelden omdat ik vrij fanatiek ben. Ik ben echter wel heel positief over krachttraining voor mij. Ik train volgens een schema van m'n instructeur met als doel kracht opbouwen. IK kan het schema goed volgen, soms lukt een oefening niet omdat het te pijnlijk is en zoek ik bijv. een andere oefening.
Het is soms behelpen maar ik zie duidelijk resultaat, ik kan ondanks m'n klachten hard trainen en zware gewichten verslepen!
De grootste boosdoener blijft de computer. Ik computer heel weinig en dat helpt. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Do Jan 31, 2008 6:28 pm Onderwerp: |
|
|
Update:
Ondertussen ben ik 1 keer wezen kickboksen. (training)
Ik heb voor mijn klachten aan deze sport gedaan en wilde het weer een keer proberen.
Het was een pittige training, ik had veel last van verzuring in m'n schouders, maar dat is vrij normaal en ik ben niet de enigste die dat heeft.
Af en toe een korte pauze en weer verder.
Ik ben erg blij dat ik gewoon goed kon meedoen. Ik had gewoon weinig tot geen klachten! |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Vr Feb 01, 2008 12:43 pm Onderwerp: |
|
|
| Kick boksen lijkt mij ook heel leuk! Je moet wel een beetje kijken hoever je kan gaan tijdens de training, denk ik. Een beetje pijn is wel ok, maar ik zou wel uitkijken. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Za Feb 02, 2008 6:38 pm Onderwerp: |
|
|
Inmiddels heb ik weer tintelingen door heel m'n bovenlichaam echt zwaar irritant. Ik heb niet het idee dat het iets met die kickbokstraining te maken heeft, ik zal wel teveel achter de pc zitten....
Kickboksen kan erg zwaar zijn, afhankelijk waar je traint. Het is naar mijn mening een van de zwaarste sporten die er is.
Ik zou zeggen probeer het gewoon een keer als je het leuk vind! |
|
| Naar boven |
|
little1 Meer Frequente Poster

|
Geplaatst: Vr Feb 08, 2008 10:00 am Onderwerp: |
|
|
Ik heb Oefentheraphie Mensendieck gehad, een zusje van fysio en zij letten op je houding. Voordat ik leerde hoe ik steun uit mijn voeten, billen en rug kan halen bij het computeren, werd ik eerst aan de oefeningen gezet om te leren rechtop te staan omdat ik hol sta en zelfs een bochtje in m'n ruggewervel heb. Dus dat moest eerst gedaan worden
Misschien kan je zoiets gaan doen? Ik heb er echt veel baat bij en ook al zeurt m'n schouder soms bij het computeren; ik merk dat met een goede houding (dus steun uit goeie plekken halen) het prima red!
Ik ga trouwens vanavond ook fitnessen en dan ga ik ook aangeven dat ik aan mijn schouder wil werken/denken dus wie weet kan ik over die ervaringen nog eens wat vertellen
Het beste in ieder geval en rust is idd altijd goed en fijn! |
|
| Naar boven |
|
Esta Nieuweling

|
Geplaatst: Do Feb 21, 2008 12:36 pm Onderwerp: |
|
|
Ik denk en lees hier ook dat het bij iedereen verschilt.
Ik heb geprobeerd aan krachttraining te doen. Ik begon met gewichtjes van 1 kilo en dan 10 keer op en neer. Na een weekje 15 keer op en neer en zo probeerde ik het op te bouwen. Maar dat werkte eigenlijk niet echt. Toen dacht ik misschien is het wel te weinig gewicht om sterkere spieren te krijgen en toen heb ik gewichtjes van 3 kilo gepakt en begonnen met 5 keer op en neer.
Maar na een paar dagen merk ik dat het alleen maar erger wordt en ik steeds minder 'reserve' heb om dat vol te blijven houden. Mij lukt het dus niet..die krachttraining. Plus als ik dat doe kan ik daarna uren niks zinnigs meer doen dus tja dan is het ook wel erg onhandig. Ik geloof zeker wel dat sterkere spieren je klachten kunnen inperken...maar ja...dan nog aan die sterkere spieren zien te komen!
Binnenkort mag ik naar de neuroloog...ik hoop zo dat die wat nuttigs vindt waar ik iets aan kan doen! Ben al die therapieen onderhand ook zat! |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Vr Feb 22, 2008 8:04 pm Onderwerp: |
|
|
Er is jammergenoeg geen std oplossing voor....
Wat ik je wel adviseer is om niet te snel te oordelen.
Ik heb bij de fysio krachttraining gedaan, een keer of 9. Ik had toen niet het gevoel dat het iets hielp.
Een maand of 6 later ben ik lid geworden van de sportschool en toen merkte ik wel verbetering. |
|
| Naar boven |
|

|
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Di Feb 26, 2008 4:37 pm Onderwerp: |
|
|
Interessant artikel.
Ik vind het jammer dat er zo weinig info te vinden is op internet, over rsi en krachttraining e.d. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Do Mrt 06, 2008 9:58 pm Onderwerp: |
|
|
| Weinig reacties; kom op mensen deel je ervaringen! |
|
| Naar boven |
|
Jabog Nieuweling

|
Geplaatst: Wo Apr 23, 2008 12:25 pm Onderwerp: |
|
|
Ik doe al ruim 2 jaar krachttraining. Eerste jaar begon ik met een beetje bodybuilding. Ik denk dat ik het aan m'n trainen te danken heb dat ik het nog volhouw!
Ik zit nu elke dag van 8 tot half 5 achter de computer op mijn stage en kom bijna om van depijn.
Vorige week trainde ik een weekje niet, en ik heb nog nooit zo'n last gehad.
Mijn pijnklachten schommelen, op momenten dat ik in rusthouden (niet achter de pc, maar gewoon staand of lopend) pijn heb, dan presteer ik ook minder goed tijdens het trainen.
Ik voel dan ook pijn als ik train met gewichten, na afloop is het soms zelfs killing. Maar de volgende dag voelt het dan stukken beter. Dankzij het trainen zorg je voor een goede doorbloeding. Dit is het allerbelangrijkst denk ik. Het lijkt alsof mijn lichaam een beetje de pijn onderdrukt, maar dat tijdens het trainen (gebruik van de spieren) de pijn dus even extra naar boven komt. Maar dan weer dankzij het doorbloeden verminderd.
Ik zal het je echt aanraden. En doe dan ook je uitterste best. Niet als een mietje kleine gewichten nemen, 1kg voor je schouders dat is niets. Dat lijkt me ook niet helpen, je spieren moeten er echt van langs krijgen, dan herstellen ze het best.
Ik curl nu met 20 kg en shouderpress met 32kg.
Als je met losse gewichten train hoef je nooit bang te zijn dat je te zwaar neemt. Als het te zwaar is krijg je ze simpelweg niet omhoog.
Bij machines krijg je door de verplichtte bewegingsbaan een slechte houding en zo ook klachten. |
|
| Naar boven |
|

|
Geplaatst: Wo Jun 25, 2008 7:39 pm Onderwerp: |
|
|
hehe... eindelijk iemand met min of meer hetzelfde.
Ik reageer 2 maanden later, maar dit topic loopt toch niet zo hard.
Bij mij gaat het ok, als ik niet computer of lang zit ed gaat het heel goed, bijna pijnvrij.
Wat me opvalt is dat ik heel veel sterker ben geworden, ik train hard; geen fitness, maar bodybuilding, zo zwaar mogelijk dus. De pijn wordt minder en de pijngrens hoger, weggaan doet het neit en zal het neit doen.
Toch gek als je met gewichten traint die de gemiddelde Nederlander niet boven zijn hoofd kan tillen en dan toch nog pijn hebt van zo'n klote muis...
iid Jabog ik pak ook bij shoulderpress 2*16 kg dumbells, echter voel ik tijdens het trainen geen pijn! Het enigste wat jij denk ik moet doen is rust houden!
Ik ben gewoon zo blij dat ik ben gaan trainen! Veeel minder pijn en begin lekker breed te worden....
gr |
|
| Naar boven |
|
|