|
|
|
|
|
Adverteren op rsiforum (gemiddeld 130 unieke bezoekers per dag):
- Slot 1 25 euro p/m
- Slot 2 25 euro p/m
- Slot 3 25 euro p/m
- Slot 4 25 euro p/m
- Slot 5 25 euro p/m
 |
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
hatsiekatsie Nieuweling

|
Geplaatst: Wo Feb 02, 2005 11:35 am Onderwerp: ja ook mijn verhaal maar ff vertellen |
|
|
Augustus 1999 ben ik in dienst getreden bij een detacheringbureau in Breda. Mijn functie is bouwkundig CAD-tekenaar.
De eerste maanden heb ik intern projecten uitgewerkt op het kantoor. Hier lag de werkdruk niet hoog doordat er weinig projecten waren. Wel heb ik gedurende 3 maanden eentonig tekenwerk verricht: het digitaliseren van bestaande plattegronden/doorsneden/kozijnstaten.
Maart 2000 ben ik gedetacheerd geweest gedurende 6 weken bij een staalconstructie bedrijfje. Hier heb ik continu eentonig tekenwerk verricht waarbij ik weinig pauzes nam. Alleen 's middags nam ik een uur lunchpauze.
1 Mei 2000 ben ik begonnen in Terneuzen. Deze detachering duurde t/m 31 Oktober 2000. De werkzaamheden hielden in: het maken van betonvormtekeningen en wapeningstekeningen. Hier kreeg ik voor het eerst last(tijdens mijn werk) van mijn arm. Dit betrof mijn schouder, ik dacht dat dat kwam doordat ik te veel 'hing'. Deze klacht ging langzaam over doordat ik op mijn houding ging letten. Later kreeg ik vooral last van mijn bovenkant van mijn rechterhand tpv mijn pols en mijn handpalm en pijn in de vingers tijdens klikken. Ik had ook last van "knakkende" polsen. Op den duur ben ik links en rechts gaan afwisselen. Deze 'pijn' trok 's avonds weer weg. Ik ben via internet gaan zoeken naar informatie over de muisarm en RSI, hierdoor ben ik overgegaan tot de aanschaf van een Anir-muis. Dit hielp wel (dacht ik), ik kon weer tekenen met rechts!
Tussendoor ben ik meer pauzes gaan nemen(water drinken, toilet, converseren), heb mijn beeldscherm verplaatst en deed wat rekoefeningen tussendoor. De klachten tegen het eind van deze detachering waren vooral een zweterige hand, stekende druk op de onderkant van mijn hand en mijn onderarmspieren boven de elleboog. Dit vanwege de houding waarmee ik 'muisde' met de Anir-muis. (muis met een pook als handvat waardoor je hand met de duim naar boven is gericht) Deze klachten deden zich ook buiten werktijd voor waardoor ik soms moeilijk in slaap kon komen, 's morgens was het meestal over.
Gedurende de bovenstaande perioden was ik in het begin afwisselend bezig met fitness(2 á 3 keer per week) en Taekwondo(1 á 2 keer per week) dit werd steeds minder.
Begin september 2000 ben ik gestopt met fitness en ben ik maar 1 keer per week Taekwondo gaan trainen. Nadat ik een keer een trap op mijn hand heb gehad tijdens de training, merkte ik dat mijn hand sterk verzwakt was en daardoor een tijd meer last kreeg van deze hand dan normaal het geval zou zijn.
Toen (oktober 2000) ben ik ook met Taekwondo gestopt. Tijdens een verhuizing (november 2000) van een kast schoot het ook een keer in mijn ringvinger van mijn rechterhand. Hier had ik enkele dagen last van.
1 November ben ik bij een architectenburo in Breda gedetacheerd. Hier heb ik t/m 8 December gewerkt. Hier heb ik de eerste 2 weken nog met de Anir-muis gewerkt, waarbij ik de muis naast mij op een verlaagd tableautje hield ter hoogte van mijn bovenbeen omdat ik dacht dat dit een betere houding was. Hier heb ik ook weer elk uur een pauze van 10 min gehouden waarbij ik rek/strekoefeningen deed en water ging drinken toiletteren. Het werk op dit kantoor was meer afwisselend. Vanaf de derde week ben ik met een 'normale muis' gaan werken: Microsoft intellipoint met optische sensor. Dit ging aanvankelijk beter. Eerst vooral met links muizen en afwisselen met rechts op het laatst bijna alleen met rechts. Alleen de laatste 2 weken werden de klachten heviger. De ene dag kon ik wel werken, de andere dag niet. De klachten waren vooral: zweterige gevoelige handen, pijn in vingers tijdens klikken, druk bovenkant hand/pols doortrekkend via mijn elleboog/triceps naar achterkant schouder, hierbij had ik ook een soort uitslag op mijn hand: mijn hand was af en toe spierwit met rode spikkels, vooral 's avonds na werktijd deed de uitslag zich voor. Hierbij had ik het gevoel dat mijn hand werd afgeklemd tpv mijn pols en dit klemmende 'steken' trok door via mijn elleboog triceps tot in mijn achterkant van de schouders. Dit gevoel openbaarde zich ook in mijn linkerarm alleen dan zonder die rare uitslag, het wit worden en afklemmend gevoel bij mijn pols.
27 November ben ik naar de dokter geweest met mijn klachten waarbij ik een verwijskaart kreeg voor de neuroloog en voor oefentherapie mensendieck. De week daarna kon ik gewoon niet meer 100% functioneren.
De maandag daarop (maandag 8 December) besloot ik om me eigen ziek te melden. Ik ben toen weer naar de dokter geweest om het een en ander te overleggen. Gedurende de laatste werkperiode heb ik geprobeerd mijn hand wat sterker te maken door middel van knijpers en later met een knijpballetje. Dit leverde niets op, ik kreeg wel een lichte terugslag: tijdens het oefenen kreeg ik een zweterige witte hand. Dit was ook mijn ervaring met het trainen met dumbels thuis. Achteraf heb ik denk ik mijn hand te zwaar belast met deze oefeningen. Dit omdat mijn hand niet meer 100% was.
Vervolg (geschreven: woensdag 28 februari 2001) (1 februari ben ik naar Breda verhuisd. )
Tijdens mijn laatste detachering heb ik ook last van mijn borstspieren ter hoogte van de solar plexus gehad. Ik dacht eerst dat ik last van mijn hart had. Na een bezoek aan de dokter bleek er niets aan de hand met mijn hart. "Waarschijnlijk was het een blessure" werd vastgesteld (misschien veroorzaakt door Taekwondo). Vanaf dat moment heb ik toch nog verschillende keren last gehad van deze klachten.
Januari 2001 ben ik nog een keer naar de dokter geweest hiervoor. Hij zij dat ik er niet te veel op moest letten: wellicht dat er een link is tussen de andere klachten en deze. In het begin van deze klacht was het een knijpende pijn. Toen ik in de ziektewet zat en onder behandeling bij mensendieck gaven mijn borstspieren hetzelfde prikkelende knijpende gevoel als de andere gevoelige spieren. Als ik op mijn solar plexus drukte was dit pijnlijk, waarbij het kriebelde en waardoor ik kuchneigingen kreeg.
Donderdag 4 januari ben ik begonnen met mensendieck oefentherapie. Dit herhaalt zich elke donderdag. De eerste 2 keer waren vooral gericht op het ‘loszwaaien'. Dit waren oefeningen waarbij de armen gebruikt werden om de arm schouder en bovenkant rug los te maken. De weken daarna kwamen er ontspanningsoefeningen, zit- en stahouding, het losmaken van de nekspieren, werkhouding en een werktijd opbouwschema voor aan de pc te werken. In het begin merkte ik een heftige reactie op mijn lichaam door de oefeningen. De klachten waren: sterk irriterend prikkelend knijpend gevoel in achterkant nek(staartknobbeltje), bovenkant rug(overgang naar nek), monnikskapspier, schouderbladen en triceps. De rechterhand werd wit en iets dikker(vocht?) met rode strepen en vlekken en voelde beklemmend. Ook begon de hand weer te zweten. Deze spieren zijn tijdens deze klachten ook hard. Bovenstaande klachten deden zich regelmatig voor altijd pas een aantal uren na de oefeningen of na bijvoorbeeld een zware boodschappentas dragen. Ook de linkerhand vertoonde af en toe dezelfde reactie als rechts maar dan in mindere mate en zonder de beklemmende pijn. De klachten verdwenen meestal na een halve dag. Naarmate de weken voorbij gingen had ik mijn ups en downs. Ik kon de klachten wel beter beheersen. Ik leerde mijn grenzen kennen, te ontspannen en een betere houding aan te nemen. Ik ben ook regelmatiger gaan fietsen en lopen. Voor thuis achter de PC heb ik een tableau met pen gekocht als vervanger voor de muis. Dit werkt wel lekkerder. Maar de klachten gaan er niet door weg De klachten blijven echter, vooral bij toetsenbord- en muiswerk. Mijn bedrijf is intussen ander werk voor mij aan het zoeken waarbij geen of weinig pc-werk aan te pas komt.
Vervolg (geschreven: maandag 2 April 2001)
Maandag 11 maart ben ik beter(therapeutisch) gemeld. Ik verricht nu vervangende werkzaamheden op kantoor: studeren, uitzoekwerk, bouwkundig opnemen van schoolgebouw(meten, beoordelen).
Dinsdag 9 januari had ik voor het eerst een afspraak met de Neuroloog. Toen zijn er foto's van mijn nek gemaakt en is er bloed afgenomen.
Woensdag 21 februari moest ik terugkomen voor een EMG onderzoek aan mijn armen. Hierbij werden er elekroden op mijn rechterhand geplaatst. Er werden dan stroomstoten gegeven op de verschillende zenuwen van de verschillende spieren. De reactietijden van de spieren werd doorgegeven aan een computer welke alles registreerde. Hierna werd hetzelfde bij de rechterarm gedaan. Dit onderzoek moest uitwijzen of er een carpaal tunnel syndroom(CTS) aanwezig was in mijn rechterarm.
De uitslag werd mij door de arts op donderdag 1 maart gegeven. Er waren geen aanwijzingen die op CTS duiden. Waarbij hij aangaf dat het waarschijnlijk om een overbelasting ging.
Hij verwees me door naar een revalidatiearts. De RSI-klachten zijn intussen constant aanwezig gebleven. De ene keer heftiger dan de andere.
Dinsdag 20 maart heb ik 's avonds voor mij zelf gedurende een uur een lichte training gedaan thuis met lichte gewichten(puur om de doorbloeding op gang te brengen), waarbij ik verschillende spiergroepen in mijn bovenlijf trainde en wat "lopen op de plaats" oefeningen deed, met warmingup en rekoefeningen. Dit om te kijken boe mijn lichaam reageerde. Als gevolg heb ik hier anderhalve week last van gehad. Hierdoor was mij duidelijk dat er nog steeds weinig 'genezing' heeft plaats gevonden.
Mensendieck krijg ik nu nog 1 maal in de 2 weken: houdings-, lichte spier- en ontspanningsoefeningen.
Vandaag, maandag 2 april heb ik een afspraak met de Arbo-arts waarbij ik waarschijnlijk word doorverwezen naar de gezonde zaak.
Vervolg (geschreven: dinsdag 1 mei 2001)
Onlangs(half april) heeft mijn Mensendieck-therapeut me laten weten dat ze de komende 3 maanden zeker thuisblijft omdat ze overspannen is .......
Maandag 2 april had ik een gesprek met de Arbo-arts die mij doorverwees naar ‘De Gezonde Zaak’. Hij zou ook deze ‘verloop van klachten door faxen naar DGZ. De afspraak met de revalidatiearts heb ik daarom afgezegd.
Vrijdag 20 april heb ik een intakegesprek gehad in het gebouw van Arboned in Breda met een therapeut van 'De Gezonde Zaak'. Voor dit gesprek plaats vond moest ik thuis een vragenlijst invullen met persoonlijke vragen. Er vond een lichamelijk onderzoek plaats, waarbij een assistent(stagiair?) van de therapeut mijn armen en nek in allerlei richtingen trok en duwde om te kijken of het ergens pijn veroorzaakte????? Tevens heeft hij op mijn rug van boven naar beneden op verschillende plaatsen druk uitgeoefend of er dan iets vast zat of pijn deed. De conclusie was: niets te vinden wel enige stijfheid in het midden van de rug onder de schouderbladen. Na enig overleg kwamen we tot de conclusie dat het niet verstandig was om bij De Gezonde zaak in behandeling te gaan vanwege het feit dat de klachten zodanig zijn dat behandeling niet zou werken. Het bleek trouwens dat DGZ geen fax had ontvangen van de arbo-arts……..ik heb ze toen zelf maar een exemplaar gegeven.
Nu wachten op wat er verder door de Arbo-arts wordt ondernomen. Ondertussen ben ik lid geworden van de RSI-patientenvereniging. Daar kreeg ik enige informatie van opgestuurd. Ook heb ik een onderzoeksrapport van de Gezondheidsraad laten thuissturen. Door deze twee zaken is me duidelijker geworden wat de stand van zaken is binnen Nederland met betrekking tot de 'ziekte' RSI.
Vervolg 4 juni 2001
Inmiddels ben ik al 3 weken gedetacheerd bij een uitzendbureau/detacheringsbureau.(op therapeutische basis) Hier verricht ik coördinerend werk: telefoontjes, intakegesprekken, archiveren, referenties natrekken. Dit vergt veel geestelijke inspanning en relatief weinig pc-werk in verhouding tot bouwkundig CAD-werk. Van mijn ARBO-arts hoor ik weinig, na veel telefoontjes heeft hij me wel te kennen gegeven dat hij nog wacht op de officiele uitslag van de Gezonde Zaak, dit duurt al 2 maanden. Voor verder onderzoek heb ik een bezoek aan mijn nieuwe huisarts gebracht.
18 juni heb ik nu een afspraak met de Orthopeed. Ondertussen is er ook bloed afgenomen: cortisol, reumafactor en nog een aantal stoffen worden onderzocht. Nu heb ik wel mijn ups en downs. Veel moe en last van mijn RSI-verschijnselen.
Morgen(5 juni) ga ik naar de huisarts om de uitslag van het bloedonderzoek te bespreken en om verwijzing naar een 'psycholoog' te krijgen want geestelijk heb ik 't niet best op dit moment, bij een beetje stress heeft dit direct uitwerking op mijn lichaam. Ook wil ik zijn advies betreffende een andere arbo-arts(ben niet tevreden over deze) en ik denk dat de 40 uur die ik nu werk mij teveel gaan worden...
Vervolg 19 augustus 2001
Op dit moment werk ik 4 u per dag.
Vanaf 4 juni ben had ik dusdanige grote klachten dat ik zelf mijn werktijden ben gaan aanpassen. Ook ben ik met de trein gaan reizen ipv met de auto, zodat ik meer rust had.
Dit voorgaande vanwege dat niemand mij begeleidde(ARBO-arts?).
18 juni had ik dus die afspraak met de orthopeed dr Jolles. Hij kon niets met mij en vertelde me dat ik niet meer op internet moest kijken naar RSI-info, ik moest vechten voor een plekje in de maatschappij, stoppen met therapieën…….
Ik was dus totaal overdonderd.
22 juni heb ik met iemand(kennis) van het WAO-platvorm in Zeeland gepraat. Deze adviseerde mij om toch naar de revalidatiearts te gaan en ook om naar een reumatoloog te gaan om reuma uit te sluiten.
25 juni had ik de eerste afspraak(1x per week) met de eerstelijns-psycholoog
3 juli heb ik een bezoek gebracht aan de reumatoloogin Vlissingen, hij sloot reuma uit en vond het duidelijk een RSI-overbelasting. Voor de zekerheid liet hij nog een bloedtest doen. Hij wil me 4 okt nog terug zien(na bezoek revalidatiearts).
18 juli was voorlopig de laatste afspraak met de psycholoog (ivm vakantie van drs), ik hoef alleen nog 23 augustus een keer te komen.
10 augustus zou ik een afspraak hebben met de revalidatiearts maar vanwege ziekte is deze verschoven naar 1 oktober 2001
Inmiddels zijn er ook papieren van het GAK gekomen ter invulling van mijn klachten voor het onderzoek na 52 wkn ziekte(8 dec 2001)
16 augustus 2001 heb ik een gesprek gehad met de bedrijfsleider van mijn bedrijf. We zijn beiden tot de conclusie gekomen dat we uiteindelijk afscheid moeten gaan nemen ivm mijn handicap. Beide partijen zullen er aan meewerken om mij te integreren binnen een andere functie bij een ander bedrijf.
Nu ben ik in afwachting van de arbo-arts en van mijn keuring in december(waarschijnlijk).
7 november 2003
Inmiddels ben ik 10 december 2001 gekeurd en minder dan 15% afgekeurd wat inhoud dat ik niet in de WAO zit, maar wel arbeidsgehandicapt ben.
Ik heb nu 1,5 jaar als beheerder van een COW (soort AZC) gewerkt.
De RSI is nog steeds daar, geen verandering.....................
Nu, woensdag 2 februari, heb ik inmiddels twee uitzendbaantjes via de sociale dienst 'team activering' gehad van allebei een maand. Dit was dus wel gedeeltelijk met de PC!!!! Toen ben ik zelf maar gaan zoeken en ben ik op dit moment de opleiding voor beveiliger aan het afronden.
Nou een lang verhaal, maar 1 ding is duidelijk: heel mijn leven is overhoop gegooid, het lijkt wel of ik stil sta en de rest van de wereld zijn dingen doet die ze doen.
 |
|
| Naar boven |
|
admin Site Admin
|
Geplaatst: Wo Feb 02, 2005 11:48 am Onderwerp: Hoi Hatsiekatsie |
|
|
Hoi Hatsiekatsie,
Leuk dat je je hebt ingeschreven, waardevolle input voor het forum !
Gr. DJ  _________________ Geloof dat het leven waard is geleefd te worden en je geloof zal de feitelijkheid ervan stimuleren.
William James |
|
| Naar boven |
|
Pipi Head of Supervisors

|
Geplaatst: Wo Feb 02, 2005 3:12 pm Onderwerp: Welkom! |
|
|
Hoi,
Ook van mij: welkom! Wat een uitgebreid verhaal zeg! Nou je hebt ook al van alles geprobeerd en ondanks dat geen "oplossing"gevonden. Er zijn een paar dingen waar ik op wil reageren omdat die erg bekend voorkomen.
Ten eerste... het onbegrip.. dat heerst echt overal, zelf zit ik nu in de WW, nadat ik bijna 3 mnd in de ZW zat (ontslagen in proeftijd). De UWV arts keurde me gewoon weer goed voor het werk dat ik deed (kantoorwerk dus) terwijl de klachten nog niet eens OVER zijn (en ook nooit meer over zullen gaan), maar alleen omdat hij lichamelijk niets kan vinden, da's niet zo gek want ik doe allerlei oefeningen om alles een beetje in beweging te houden. Afijn, daar gaat het nu niet om. Wat een raar figuur die je zegt dat je niet over RSI moet lezen, maar je plekje in de maatschappij moet veroveren... ik sta echt versteld... iemand met een medische studie die duidelijk aangeeft dat hij je klachten niet serieus neemt. Ongelovelijk! Goed dat je almaar door bent gegaan en nu toch arbeidsgehandicapt bent bevonden. Dit had ik ook gewild, althans voor mijn eigen gewone werk, zodat een werkgever het in elk geval nog aandurft met je. Men verwacht nu dat ik weer admin. functie kan gaan doen en een werkgever me hiervoor aanneemt als ik vertel over mijn RSI gevoeligheid (ik moet dit melden, dus hweet niet hoe ik daar een positieve draai aan kan geven). Zelf zie ik 40u per week achter een PC niet meer zitten en ben bezig met een thuisstudie Assistent Drogist. Goed dat jij ook je conclusies hebt getrokken en voor een andere richting leert.
Wat me verder nog opviel was de pijn op je borst die je beschreef. Ik heb dat al jaren, nog voor ik RSI had. Eerst af en toe na een drukke dag, later steeds vaker. toen een collega in 2003 heel plotseling overleed aan een hartstilstand en bleek dat ze af en toe pijn op haar borst had gehad, werd ik wakker en ben ook naar het ziekenhuis geweest. Mijn bloeddruk was goed, hartfilmpje alles klopte, niets te vinden. Mijn huisarts meldde wel dat mijn borstspier gespannen was en het ook stress kon zijn. Ik nam dat niet echt serieus, want dit was veel te pijnlijk!!! Ik had toen wel die RSI klachten en een verkeerde houding (bovenrug te bol, voorovergebogen) dus schoof het daar maar op. Pas sinds vandaag weet ik dat het daar echt mee te maken heeft, nu mijn fysiotherapeut de triggerpoints op mijn borst op ging zoeken. Nou zoeken hoefde niet en pijnlijk dat het was. Op zich niet zo leuk, maar toch ben ik er heel blij mee. Ergens is het een opluchting dat het niets ernstigers blijkt te zijn en ik moet er nu zelf flink mee aan de slag.
Je leven ligt inderdaad compleet overhoop, dat merk ik ook dagelijks. Iedereen gaat naar zijn werk en heeft vastigheid, terwijl ik thuis zit probeer beter te worden en mijn studie volg maar geen enkele zekerheid heb over welke baan dan ook. Dan heb ik nu ook weer sollicitatieplicht, maar gelukkig sta ik bij het CWI alleen nog maar vermeldt als aankomend assistent drogist. Na de nieuwe berichten over prijsstunten van drogisterij artikelen in supermarkten ed zal het in die branche ook wel geen rozengeur en maneschijn zijn. maar goed, das een ander verhaal en dat zien we dan wel weer. Ik kijk ook nog wel naar afwisselende banen, waarnbij PC werk er wel is maar minder, of evt. parttime.
Ik wens je veel succes met het zoeken naar een leuke baan, je opleiding beveiliger en natuurlijk veel plezier op ons forum!!!
Groetjes
Tanja _________________ De dwaas doet wat hij niet laten kan; de wijze laat wat hij niet doen kan. ~ Oosterse wijsheid ~ |
|
| Naar boven |
|
Yvon Forum Supervisor

Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 431 Woonplaats: Noord Holland
|
Geplaatst: Vr Feb 04, 2005 7:19 am Onderwerp: |
|
|
Namens mij ook welkom, is een goed uitgebreide voorstelling
Ik hoop dat je hier iets van herkenning zal vinden en dat je wat heb aan al onze "wijze" raad..
Vrolijke groet Yvon _________________ REMEMBER- THINK BEFORE YOU INK AND GET THE ORIGINAL FROM THE ABORIGINAL... |
|
| Naar boven |
|
truman Forum Assistent

|
Geplaatst: Za Feb 05, 2005 3:37 pm Onderwerp: |
|
|
flink verhaal, welkom in ieder geval.
Had je iets aan de anir muis? Of heeft het meer pijn veroorzaakt?
Zit nl te denken om er een aan te schaffen, ben wel benieuwd naar je precieze ervaring met het muisje. |
|
| Naar boven |
|
Indy Licht Frequente Poster

|
Geplaatst: Zo Mrt 06, 2005 6:42 pm Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Had je iets aan de anir muis? Of heeft het meer pijn veroorzaakt? |
Ik heb ook een aantal weken met zo'n muis gewerkt. Op zich werkte het wel fijn. Ik kon mijn klik (wijs) vinger ontlasten. Maar als ik heel precies moest muizen (bijv. voor fotobewerkingspromgramma's of tekenen) dan werd ik helemaal gek. Ik kreeg de muis niet op de juiste plek, met als gevolg een vreselijk moe en verkrampt gevoel in de onderarm en pijnscheuten in de pols. Ik heb nu de gewone muis er maar weer aan zitten... Zit nu zelf te denken aan een tekentablet... |
|
| Naar boven |
|
deejay Forum Supervisor

|
Geplaatst: Ma Mrt 07, 2005 9:27 am Onderwerp: heb nog een tablet |
|
|
Hoi Indy,
Ik heb nog een tekentablet van Wacom liggen waar ik niets mee doe.
PM me als je interesse hebt.
Gr. DJ |
|
| Naar boven |
|
|
|