|
|
|
|
|
Adverteren op rsiforum (gemiddeld 130 unieke bezoekers per dag):
- Slot 1 25 euro p/m
- Slot 2 25 euro p/m
- Slot 3 25 euro p/m
- Slot 4 25 euro p/m
- Slot 5 25 euro p/m
 |
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
rudolfvda Licht Frequente Poster

|
Geplaatst: Wo Nov 05, 2008 7:14 pm Onderwerp: Hier is wat inzicht in wat RSI veroorzaakt en oplost: |
|
|
Als ik het forum zo na browse, zie ik vele mensen die nog steeds denken dat RSI een soort kwaadaardige ziekte is, bijna een ondoordringbare mythe.
RSI is eigenlijk heel simpel.
Als iemand je verteld dat het in je hoofd zit, makkelijk gezegd en stoer om te zeggen (de achterliggende gedachte is 'ik heb geen RSI en jij lekker wel' om persoonlijke status te verhogen) neem er niks van aan.
Ik ben ronduit verbaasd dat zoveel mensen in de Oosterse cultuur geloven in dingen zoals acupunctuur en 'energielijnen'. Het kan best werken, blijkbaar, alhoewel mijn overtuiging vooralsnog is dat zij zichzelf brainwashen omdat iedereen met dezelfde overtuigingen rondlopen. Overigens is het ongebruikelijk in aziatische culturen om over gevoelens te praten, dus zulke oplossingen blijken ook de enige keus.
Wat gebeurt er bij RSI..?
Voorbeeld situatie:
Ans zit op kantoor. Je hebt veel administratief werk te doen, je baas is de laatste tijd veel aan het zeuren, hetgeen extra druk (= stress) levert. Je haast je dagen lang aan het invoeren van gegevens, en je ergonomische stoel heeft door je stressvolle houding geheel zijn functionaliteit verloren. Je doet al tijden geen sport meer omdat je naast werk nog een sociaal leven wilt hebben, en als je tijd over hebt je er geen energie voor hebt. Ondertussen zweven er in je achterhoofd talloze andere zaken; ambities, familiezaken, en veel dingen die je nog steeds moet 'regelen'. Dit zorgt voor extra indirecte stress.
Dus wat gebeurt er met Ans?
Ans zit tijdens haar werk rechter op, niet meer rugleunend (en dus ondersteunend), op de punt van haar stoel, haar lichaam voorover gebogen, schouders omhoog en haar bloed kolkt bijna door de werkdruk. Ze tikt als een gekke op het toetsenbord (die een numpad gedeelte heeft dat ze nooit gebruikt waardoor de muis meer naar rechts ligt en haar rechterschouder in een verkeerde positie brengt) en klikt veel op haar muis, die ze overigens soms voor 20 minuten onafgebroken vasthoudt, haar vingers zwevend over de muisknoppen.
Wat gebeurt er met Ans' lichaam?
Ans' lichaam ontrekt bloed van haar bloedvaten door de stress. Dit vermindert de bloedsomloop en blokkeert de afvoer van afvalstoffen die gemaakt worden elke keer als ze klikt of typt. Haar schouders staan omhoog en voorovergebogen waardoor de bloedtoevoer naar haar armen en handen nog verder vermindert. Hetzelfde geld voor de aangespannen nek en rug. Het lichaam verkeert in continuale spanning waardoor de spieren door heel het lichaam snel uitgeput raken.
Op deze manier gaat Ans pijn voelen. Eerst een klein beetje, dat verdringt ze totdat het echt zo pijn dat ze niet verder kan. Maar, het is al geschied, grote kans dat Ans voor langere tijd pijn zal blijven ervaren. Misschien voor maanden, misschien zelfs jaren met allerlei onwenselijke gevolgen van dien.
Als er iets is dat we van Ans kunnen leren is dat ze zich beter niet druk kan maken. Hierdoor gaat ze relaxter zitten en ja, het werkt tempo vertraagd. De baas kan hier kwaad om worden, maar des te kwader als hij Ans moet uitbetalen voor een jaar zonder iets aan haar te verdienen. Natuurlijk is Ans bang dat ze haar baan verliest want ze heeft een familie te voeden. Maar Ans kan geen familie voeden als ze in de WAO zit.
Laten we dit allemaal goed onthouden.
Voor een echte 'oplossing' kan ik je wel helpen, maar het wordt persoonlijk advies. Ik ben geen expert en geen dokter, maar ik kan je wel vertellen wat voor mij wel hielp, wat je wel en niet moet doen, welke carriere keuzes ik uiteindelijk heb gemaakt en andere psychologische zaken. Als je niet geregistreerd bent op dit forum doe dat dan alsjeblieft en misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen.
Yes we can! |
|
| Naar boven |
|
Jannes Frequente Poster

|
Geplaatst: Wo Nov 19, 2008 10:05 am Onderwerp: |
|
|
Hoi Rudolf,
Dat is een mooi stukje. Vooral het "ik heb geen RSI en jij lekker wel" heb ik regelmatig meegemaakt. Het lijkt voor de collega´s een soort excuus om lui te zijn, mensen begrijpen het niet... Gelukkig heeft mijn baas de laatste tijd wel begrip getoond, toen ik hem vertelde hoe moe je van RSI kunt worden.
Groeten  |
|
| Naar boven |
|
thijssjiht Nieuweling

Geregistreerd op: 30-5-2010 Berichten: 1 Woonplaats: Saint-Étienne, Frankrijk
|
Geplaatst: Zo Mei 30, 2010 2:13 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb sinds ongeveer 4 dagen last van mijn rechterhand en pols. De klachten worden met de dag erger. Het begint nu al richting m'n onderarm te trekken.
Ik denk dat dit komt omdat ik best wel regelmatig achter de computer zit en aangezien ik beeldende kunst studeer best veel met mijn hand/pols werk (tekenen, houtgravure, schilderen). Omdat het einde van het jaar nadert heb ik het nu nog drukker op school en kan ik echt niks laten liggen eigenlijk. Helemaal omdat ik over een maand weer terug keer naar NL en als ik dan niet genoeg werk heb haal ik mijn jaar niet, waar ik niet op zit te wachten. Maar met de klachten die ik nu heb kan ik elke keer 20 minuten werken en dan is het beter om te stoppen, dat schiet niet op.
Weet jij misschien wat ik wel/niet kan doen om de pijn minder te maken? Dit is de eerste keer dat ik hier last van heb. Ik heb ook iets gelezen over alcohol. Nou drink ik zeg maar 3x in de week, afwisselend van 2/3 biertjes tot behoorlijk. Ik hoop niet dat dit er mee te maken heeft maar toch.
Alvast bedankt als je me kunt helpen!
Thijs |
|
| Naar boven |
|
Rudolf Licht Frequente Poster

|
Geplaatst: Do Jun 24, 2010 5:22 pm Onderwerp: |
|
|
Hoop dat je dit nog leest maar zou zo snel mogelijk stoppen met wat je doet. Meld je klacht serieus bij school maar ga niet door als je iets voelt opkomen!! Het is tijd om je rugspieren te trainen en met een betere werkhouding te gaan werken. Let ook op gezond eten. Alcohol vermindert je bloedsomloop (en dus minder snel afvoering van afvalstoffen) dus *lijkt* me geen goed idee. Ga naar een fysiotherapeut en vraag of deze je lichaam kan beoordelen of deze gevoelig is voor repeterende bewegingen en houding. Houd iig je conditie op peil en laat iedereen weten hoe het met je gaat. Stop met doen wat je klachten vergroot, niet forceren! Praat ook met de huisarts. Mensendieck schijnt ook te helpen. Lees het forum goed door voor tips over voorkomen en genezen van rsi; houd de schouders een beetje laag en naar achteren, zit rechtop, neem regelmatig micropauzes, blijf in beweging, etc. en kijk op rsivereniging.nl!
Groeten Rudolf |
|
| Naar boven |
|
worth Nieuweling

Geregistreerd op: 28-7-2010 Berichten: 1 Woonplaats: amsterdam / amerongen
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 6:41 pm Onderwerp: |
|
|
Rudolf, je hebt helemaal gelijk met je uitleg, alleen ben ik het niet helemaal eens met je zienswijze over acupunctuur. Hoewel Chinezen het inderdaad nooit over gevoelens hebben, zorgen ze er (met bv acupunctuur, maar ook met massage en oefening - Qigong genoemd) wel degelijk voor dat "de energie" (Chi of Qi in het Chinees) weer gaat stromen. En geloof me, op het moment dat die stroomt, stroomt ook het bloed beter, en als het bloed stroomt, kunnen bv. ook de zenuwen (die enorm traag zijn in hun herstelfunctie, en die wel degelijk aangetast lijken te zijn bij RSI, hoewel een neuroloog dat wetenschappelijk niet zo makkelijk kan vaststellen) sneller herstellen, en worden de lichaamscellen ook sneller vernieuwd. Kortom, dat werkt vaak erg goed.
Na 15 jaar rondgelopen (nou ja, lopen... de eerste 2 jaar wist ik van ellende en pijn niet meer wat ik moest doen, en lag ik halve dagen op de grond ontspanningsoefeningen te doen. de andere helft bracht ik het liefst joggend en zwemmend door...) te hebben met RSI, kwam voor mij de ultieme geneeswijze in de vorm van Chineng Qigong, een CHinese meditatieve bewegingsleer. Wie meer wil weten over hoe ik uiteindelijk van mijn (ernstige) RSI afkwam, verwijs ik naar mijn onregelmatig bijgehouden blog op www.allebeetjeshelpen.blogspog.com |
|
| Naar boven |
|
Rudolf Licht Frequente Poster

|
Geplaatst: Di Dec 21, 2010 8:18 pm Onderwerp: |
|
|
| Ik heb zelf eens acupunctuur geprobeerd maar het deed alleen maar verschrikkelijk pijn! Ik zou het ieder afraden. Het hielp wel, maar voor maar een half uurtje, waarschijnlijk omdat mijn lichaam me een verdovingsmiddel had gegeven voor de pijn. Ik vond het een erg nare ervaring. Ook die energielijnen geloof ik echt niet in. Dat is echt iets dat je gewoon moet willen geloven. Niemand kan ze aantonen maar toch zijn ze er.. ? Gimme a break! Maar, als het jou heeft geholpen. |
|
| Naar boven |
|
ACAdapter Nieuweling

|
|
| Naar boven |
|
bartluijten Licht Frequente Poster

|
Geplaatst: Vr Dec 30, 2011 12:42 pm Onderwerp: Overzicht van behandelmethoden |
|
|
Ik heb een fijne site ontworpen om symptomen en behandelingen te bundelen en overzichtelijk te maken, zodat een dagenlange zoektocht bespaard kan blijven voor de toekomst. Hier heb ik RSI ook aan toegevoegd met bijbehorende behandelingen.
www.mijnklachtenassistent.nl/RSI
Je kunt er ook aangeven wat voor jou geholpen heeft.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. |
|
| Naar boven |
|
|
|