|
|
|
|
|
Adverteren op rsiforum (gemiddeld 130 unieke bezoekers per dag):
- Slot 1 25 euro p/m
- Slot 2 25 euro p/m
- Slot 3 25 euro p/m
- Slot 4 25 euro p/m
- Slot 5 25 euro p/m
 |
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
myrtevb Nieuweling

|
Geplaatst: Wo Mei 10, 2006 10:55 pm Onderwerp: er zijn dus WEL mensen die het begrijpen! |
|
|
Daar gaan we dan....even voorstellen.
Ik ben Myrte, 22 jaar, woon en studeer in Amsterdam en ben/ was bezig met afstudederen ( media en informatie managemnet, daar wordt je redacteur mee).
Sinds september 2005 ben ik begonnen met de wissel van muis-gebruik van rechts naar links aangezien mijn schouder klaar was met het gepiel en echt last begon te krijgen. Voor mijn hobby's als photoshoppen en internetsites bouwen gebruikte ik echter af en toe nog wel rechts omdat ik anders motorisch minder sterk ben.
Toen het photoshoppen en sitejes bouwen wat meer op de achtergrond raakte en ik alleen standaard programma's gebruikte achter de computer, ging alles prima zolang ik links bleef 'muizen'. Maar toen kwam het moment dat ik begon aan mijn afstudeerstage waarbij ik vier dagen per week, 9 to 5 achter de pc zat.....toen ging het mis.
Twee weken geleden heb ik besloten mijn afstuderen tijdelijk te staken en ik zit nu midden in het creeeren van crisis plannen. Wat ik al eerde las op deze site waren de commitment theorieen en het onbegrip van je omgeving....ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik las dat ik niet de enige was die precies dit doormaakt!.
Ik heb zelf een geschiedenis van rugklachten en liep al bij een cesar therapeute. Zij merkte op een gegeven moment op dat ik wel heel weinig kon met mijn rechter schouder en dat ik de computer moest mijden. Ik nam dit niet serieus aangezien er elke keer weer iets mis bleek met mijn lichaam (scheef bekken, scheve wervels, doorgezakte voeten, verkeerde ademhaling).
Nu heb ik een fysiotherapeute die mijn nek los massert en heeft bekeken waar het knelpunt bij mij zit. Ik loop redelijk krom, met schouders naar voren en opgetrokken. Nu blijkt dat mijn schouder gewricht hierdoor niet goed functioneert en daardoor zenuwen afknelt. Om deze fysiotherapeute heb ik moeten VRAGEN bij mijn dokter aangezien hij mij met spierontspanners en ontstekkingsremmers het spreekwoordelijke riet in wilde sturen (deze medicijnen helpen mijns inzien niet)
Zelf weet ik dat ik de afgelopen jaren met mijn studie stage en baantjes erg toegewijd ben geweest. ik stortte me er in en was erg perfectionistisch. Ik zat alleenmaar achter de pc aangezien ik teksten schreef beeld bewerkte en meer van dat soort dingen. Ik was gek op computeren, mooie dingen maken, resultaat creeeren daar doe ik het voor....over toegewijd gesproken!
Op dit moment heb ik een hard hoofd in heel veel dingen....moet ik nu (halverwegen mijn afstudeeronderzoek) de boel helemaal stil leggen, moet ik even doorrammen met het risico dat ik straks mijn eigen haar niet meer kan kammen of moet ik heel veel tijd en stukje bij beetje doen/
Ik weet op dit moment echt niet wat ik moet doen! Mijn plan was om in september voor een jaar naar australie te vertrekken maar dit zie ik nu nog niet gebeuren . Ik heb al studie vertraging van een jaar dus op meer zit ik ook niet te wachten.
Pffff, mijn schouder heeft er nu geen zin meer in. Dit was mijn intro. Ik hoop dat er mensen zijn die mij advies kunnen geven over het nemen van beslissingen, omgaan met je omgeving etc. |
|
| Naar boven |
|
Anony Frequente Poster

|
Geplaatst: Do Mei 11, 2006 3:51 pm Onderwerp: |
|
|
Wat jij hebt gedaan was de juiste keuze. Toen ik al een half jaar zware rsi in mijn handen had, ging ik toch op stage, ontzettend zware pijn, steken, gevoelloosheid, jeuk, irritatie, branding, volgens mij heb ik het hele rijtje gehad. Voor mij betekent dit dus dat ik minder snel zal herstellen.
Ook nu nog thuis ben ik moeilijk van de computer weg te slaan als ik echt bezig ben. Ik heb dan een idee in mijn hoofd zitten en dat MOET gewoon op dat moment meteen uitgewerkt en geperfectioneerd worden.
Als je toch achter de computer moet werken, koop dan zo'n verticale muis. Je hebt zelfs handsfree muizen, alleen die zijn niet optimaal voor (web)design. Verder adviseer ik je een eenmalige investering van ~30 euro, het programma Workpace, dat je kan verplichten pauze te nemen, waar het tijdelijk je cpu vergrendelt.
Wat betreft je opleiding, ik zou deze wel een keer afmaken, heb je toch een diploma, je kan er altijd wel verschillende richtingen mee uit (zeker als het MBO is, kan je alle richtingen HBO doen). Je zou eens moeten praten me je decaan of een begeleidend persoon op je school, misschien dat je een leidinggevende rol kan vervullen tijdens je stage zodat je meer managed dan dat je zelf werkt. Zo heb ik mijn laatste stage voltooid.
Je mag eigenlijk van school wel verwachtend dat zij je hulp bieden wanneer je daar om vraagt. Kijk dus wat zij voor je kunnen betekenen wat betreft afronding van je opleiding.
Je fysio heeft je probleem al door denk ik. Zelf denk ik dat het het beste is om langdurige belastende houdingen te ontwijken, inclusief computeren. Júist waarvan je klachten zijn ontstaan moet je voorlopig proberen te vermijden. Ik begrijp precies hoe frustrerend het is, als je heel je leven al gecomputerd hebt weet je niet wat je anders zou moeten doen. Af en toe een spelletje spelen of iets dergelijks mag je jezelf best gunnen, anders wordt je echt gestoord.
Je fysio zal trouwens je voorlopig goed op weg helpen. Paar tips; doe veel afwisselende dingen en zorg voor een beetje conditie, dat helpt. Als je toch achter de cpu werkt, zorg dan dat je je schouders laag houdt. Druk je schouders omlaag, en dan een stukje naar achter, doe het niet te overdreven! Dit is een minder comfortabele houding, maar zorgt absoluut voor minder zenuw afknelling. Ik kan bevestigen dat het voor mij werkt. Dit is alleen voor een groter uithoudingsvermogen; het lost niet rsi op.
Geruststelling: rsi schijnt massaal onderzocht te worden. Een paar jaren geduld en we zullen een heel stuk verder zijn. |
|
| Naar boven |
|
PHiX Forum Assistent

|
Geplaatst: Di Mei 16, 2006 11:08 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Ik herken mezelf helemaal in dit verhaal, behalve dan het creatieve deel. Ik hou me voornamelijk bezig met het technischere werk op de computer en verslagen typen, daarnaast speel ik ook graag eens een spelletje. Ik had al een paar weken tintelingen in mijn vingers tijdens het computeren, mijn oplossing: handen wapperen en weer verder bikkelen. FOUT!!
Op een gegeven moment had ik ook last van een zeurderig gevoel in mijn hand zonder dat ik bezig was met de computer. Toen dacht ik hoooo, dit moet niet zo verder gaan en nam ik me voor de computer voorlopig niet meer te gebruiken. Dus ik als tijdverdrijf naar de fitness en er hard tegenaan. De dagen daarna is het eigenlijk van een zeurderig / stijf gevoel naar een zeurderige pijn gegaan. Sterker nog, ik begin mezelf steeds meer af te vragen of ik dat mezelf niet heb wijs gemaakt zodat ik kan zeggen dat het niet aan het computergebruik lag.
Ik heb nu 3 en een halve week de computer niet aangeraakt met m'n rechterhand en er nog steeds last van. Ik ben ook bijna klaar met mijn studie en hoef alleen nog een scriptie te schrijven. Vorige week ben ik naar de dokter geweest, die voelt aan m'n vingertoppen en knokkels en vraagt of ik het voel... ja, prima. Hij trekt wat aan mijn hand in verschillende richtingen... pijn? Nee niet meer dan voorheen. Ik moet kracht uitoefenen met mijn vingers op zijn hand, mwa lukt aardig.
Advies: Komende 2 a 3 weken niet meer fitnessen met die hand of op een andere wijze er veel kracht ermee uitoefenen. Computeren geen probleem met die hand, nou, ik waag het er toch maar niet op. Zeker na het lezen van horrorverhalen op sites als dit (de ernst van RSI waar ik voorheen niet bewust van was). Helemaal boos werd ik toen ik op rsi-vereniging.nl las dat de minister van volksgezondheid had gezegd dat RSI een modeverschijnsel is. Ik voel mijn hand toch? Ik had tot voorheen meer motivatie met mijn studie dan ooit tevoren. Ik beeld het me echt niet in om de werkdruk te vermijden.
Ik heb geen weken, zelfs geen dagen, met pijn in mijn hand doorgeploeterd en nog heb ik er al voor mijn gevoel eeuwig last van.... dus ik ben er ook goed van geschrokken. Zo erg dat ik (als worst-case scenario opperpessimist zijnde) er vaak nachten wakker van heb gelegen. Ik zit me in ieder geval al 3 weken goed op te vreten, aangezien ik geen van mijn hobbies voorlopig kan uitoefenen... karate, fitness, computeren... en ook geen verslagen typen. Het zou wel kunnen... dat wel, maar het laatste wat ik nu wil doen is het nog vervelender maken dan het al is.
Waar ik me nu mee bezig hou is hardlopen... ik ben nooit een conditie freak geweest... maarja, je moet toch ergens je energie kwijt. Voor de rest probeer ik wel al in te lezen voor een scriptie, maar het blijft vervelend wetende dat ik toch nog niet aan de slag wil gaan i.v.m. RSI. Voor de rest van de tijd zit ik dus tv te kijken en wordt ik maar al te vaak herinnerd aan de redenen waarom ik dat voorheen zo min mogelijk deed.
Het is een langer verhaal geworden dan de bedoeling was, maar ik moest echt even mijn frustraties kwijt. Ik heb nu in elk geval het gevoel van ik heb m'n lesje geleerd.... maarja, daarmee is het nog niet voorbij. Ik hoop in ieder geval dat ik zonder mediteren of yoga er binnen een redelijke tijd vanaf te zijn, want al helpt het mensen, ik ben daar te ongeduldig voor.
In ieder geval bedankt aan de mensen die al het advies geven, want al maakt het me ongerust, ben ik in ieder geval ook voor de rest van mijn leven gewaarschuwd. Nu hou ik op met typen, want anders krijg ik straks ook nog last van mijn linker hand aangezien ik dit alles daarmee heb getypt!
*edit*
Ik moet trouwens zeggen dat ik wel een tijd een wandelende RSI bom was (dat weet ik NU, want veel RSI info kom je niet tegen tenzij je er naar zoekt). Werkplek is waardeloos... die ga ik zo snel mogelijk op orde krijgen. Tafel met monitor + muis 7 keyboard is max 50 bij 80 cm en iets te hoog... stoel zonder armsteunen... slechter kan niet. Verder ben ik ook veel te vaak gespannen, dat kreeg ik ook bijna elke keer te horen bij karate training. 2 Trimesters lang stressen met veel typen en pdf bestanden lezen en doorscrollen helpt ook niet (printpapier besparen :S), zeker niet als je daarna nog ter ontspanning een paar uur gaat gamen (game gaat in de verkoop).
p.s. Doorrammen is trouwens geen goed idee, uit wat ik heb gelezen blijkt wel dat een paar uur doorbikkelen en je pijn negeren je herstel nog veel verder uitstelt. Dat is uberhaupt de rede waarom je nu klachten hebt.
Misschien kan je wel je studie afronden, maar moet je iemand in je omgeving vragen of die het typwerk zou willen doen. Uiteraard ken ik de situatie niet, dus weet ik niet in hoeverre dat mogelijk is. Zo een jaar naar Australië is natuurlijk zonde om te laten schieten, maar als je daar met zeer ernstige RSI zit voel je je ook niet prettig. |
|
| Naar boven |
|
Yvon Forum Supervisor

Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 431 Woonplaats: Noord Holland
|
Geplaatst: Wo Mei 17, 2006 5:06 pm Onderwerp: |
|
|
Welkom hier en ik hoop dat je je weg hier kunt vinden met tips en advies.
Vrolijke groet Yvon _________________ REMEMBER- THINK BEFORE YOU INK AND GET THE ORIGINAL FROM THE ABORIGINAL... |
|
| Naar boven |
|
Pipi Head of Supervisors

|
Geplaatst: Do Jul 20, 2006 11:18 am Onderwerp: |
|
|
Hoi Myrte en ook PHiX,
Sorry, dat ik jullie even in een bericht welkom heet. Het is wat laat, maar het lukt me niet altijd het forum bij te houden en ik stuitte vandaag pas op jullie berichten.
Wat waardeloos is RSI toch, RSI onder studenten hoor je toch best veel en ik vrees dat er nog massa's studenten lopen met klachten maar die het niet onder ogen durven te zien. Wat dat betreft zijn jullie in elk geval op de goede weg... al is het een schrale troost.
Myrte, ik herken je stukje over krom lopen... ook ik ben in mijn jeugd te snel gegroeid en ik loop niet goed rechtop. Ik kan het wel, maar dan moet ik er echt aan denken en dat houdt ik dus niet vol. Mijn bovenrug is bol, onderrug hol. Ik heb een therapie gevolgd bij www.basictouch.com (in Amsterdam) en dat was voor mij een goede keus. Daar heb ik ook kennis gemaakt met de backstretcher (www.backstretcher.com) die mijn bovenrug los maakt. Volgens mijn familie kunnen ze goed verschil zien wanneer ik dagelijks de backstretcher gebruik of wanneer ik hem een periode niet gebruik. Mijn houding is door gebruik van de backstretcher beter, ik loop rechterop, mijn bovenrug is losser en ik hoef er niet bij na te denken! Vraag jouw fysiotherapeut eens naar de backstretcher en of zij denkt dat het ding jou kan helpen. Misschien heeft ze er een die je een week mag testen? De eerste paar keren kunnen pijnlijk zijn, maar je voelt direct dat je rug los is (al had ik nooit het idee dat de mijne vast zat...) Inmiddels heb ik via een veilingsite tweedehands een backstretcher gekocht en ik ben er heel wijs mee!
Het moeilijkste van RSI is, zoals DJ ook al ergens aangaf, en dat geldt voor jullie allebei... is serieus accepteren dat je en probleem hebt dat wel eens langdurig door kan werken en veel invloed heeft op je leven. Ook al heeft de buitenwereld vaak niet door hoe ernstig het is. Als je het hebt geaccepteert leer je er beter mee omgaan en kun je vooruit gaan kijken, telkens een stukje doen op de weg terug, telkens je grenzen verleggen. Maar dan moet je eerst wel een therapie of levenswijze hebben gevonden die bij je past. Misschien klinkt het jullie nu als gelul in de ruimte, dat kan ik me goed voorstellen dat vond ik een paar jaar geleden ook. Ik dacht altijd ontspannen mijn werk te doen, ontspannen een boek te lezen etc. Totdat ik bedacht dat het eigenlijk niet normaal is dat je een boek pakt, vooraf inschat hoe lang je nodig hebt om het uit te lezen. Beetje rare manier van leesgenot
Maar goed, mijn advies is dus je klachten serieus te blijven nemen, probeer een therapie te vinden die bij je past en als het niet helpt probeer een andere, probeer leuke dingen te gaan doen die je nog wel kan en niet bij de pakken neer te gaan zitten. Zwemmen is meestal een goede manier om te ontspannen en de klachten zijn in het water vaak minder terwijl je toch je hele lichaam in beweging zet. Maar dan niet perse 100 baantjes achter elkaar trekken, gewoon langzaam opbouwen.
Geduld is wel het moeilijkste wat bij RSI om de hoek komt kijken. Vooral voor mij. Maar het is wel heel belangrijk.
PHiX, ik doe niet aan joga maar zie het niet als iets waarvoor je geduld moet hebben, maar gewoon als een manier om even helemaal te ontspannen wat je lichaam ten goede komt maar niet meteen je RSI klachten wegneemt natuurlijk.
Zelf lig ik regelmatig op mijn backstretcher en probeer me dan helemaal te ontspannen, nergens aan te denken. Dat is onwijs moeilijk en vergt training, een soort autogene training. Het lukt me niet altijd maar het helpt me wel te ontspannen.
Zo, nu houd ik even op met mijn preek.
Succes met alles! _________________ De dwaas doet wat hij niet laten kan; de wijze laat wat hij niet doen kan. ~ Oosterse wijsheid ~ |
|
| Naar boven |
|
Icewoman Licht Frequente Poster

|
Geplaatst: Vr Dec 29, 2006 3:45 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi Myrthe,
Jouw school zou het probleem serieus moeten nemen, dat is zeker. Mijn school heeft er ook rekening mee gehouden. En als het echt niet ging, dan had ik ook aangegeven, dat het even niets anders kon.
Zover het masseren van de nek, ik weet het niet. Ik heb ook manuele therapie gehad, dus ook het masseren van de nek. Maar dan nog, dan krijg je weer problemen.
Mijn fysiotherapeut en tevens ook fitnesstrainer heeft me rek- en strekoefeningen gegeven, voor de hele dag, als je aan het werk achter de pc. En meditatieoefeningen, om meer rust te nemen. _________________ Barrieres zijn om te overwinnen |
|
| Naar boven |
|
kevin Meer Frequente Poster

|
Geplaatst: Di Jan 02, 2007 12:35 pm Onderwerp: |
|
|
| somige schoolen doen er moelijk over neem mijn school bijna 3 maand en nog geen een aanpasing :S ze hebben geld niet voor en dan probeeren ze je maar in de wajong teschopen |
|
| Naar boven |
|
Icewoman Licht Frequente Poster

|
Geplaatst: Do Jan 04, 2007 1:44 pm Onderwerp: |
|
|
Hmmm, als het even kan, alles thuis achter een speciale bureau te zitten. Zo eentje met een ronde gat.
Ze moeten je juist niet in de Wajong te schoppen. Je kunt nog zoveel doen! _________________ Barrieres zijn om te overwinnen |
|
| Naar boven |
|
|
|