rsi, rsi forum, muisarm, cans, cans forumGebruikersnaamWachtwoord
Log me automatisch in bij elk bezoek    
Registreer
Registreer
Privé berichten
Privé berichten
RSI Forum Forum Index » Hulpmiddelen en therapieen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Dr. Sarno Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2005 10:42 am    Onderwerp: Dr. Sarno Reageer met quote

Hallo,

Ik heb weleens iets gehoord over de aanpak van Dr. Sarno, dat ook schijnt te werken bij RSI. Als je zijn boek leest schijn je op een en al herkenning te stuiten! Door volgens zijn theorie te leven en dingen in je leven te veranderen schijnen je klachten te kunnen verdwijnen. Het gaat dan vooral om klachten die medisch niet goed aanwijsbaar zijn, zoals vaak met RSI het geval is. Zelf heb ik het boek niet gelezen (dus het kan zijn dat ik het niet helemaal goed omschrijf) en ben een beetje sceptisch omdat er dan volgens mij vanuit gegaan wordt dat "het ontstaan van de pijn tussen de oren zit", terwijl ik denk dat lichamelijke factoren zeker zo'n grote rol spelen.
Maarruh... de vraag is natuurlijk: heeft een van jullie dit boek gelezen en ervaringen ermee?
Ik ben benieuwd....

Groetjes!

P.s. mijn 1e nieuwe topic.... Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
deejay
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2005 6:26 pm    Onderwerp: over die doktor ... Reageer met quote

Hoi Tanja,

Thanks je bent geweldig ! Smile

Ik ben even gaan zoeken en ik vind inderdaad een aantal "success stories";

Hier is er een:
http://podolsky.everybody.org/rsi/

Hier kan je het boek kopen:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0446675156/102-1900177-6238516

En zo ziet hij eruit:
http://www.stoprugpijn.net/Sarno.html

Uiteraard kan zo'n "succes story" net zo goed door de professor zelf geschreven zijn om zijn boek(en) te promoten dus daar moet je wel voorzichtig mee zijn.

Het boekje is echter niet duur, slechts 15 dollar ofzo.

Groeten, DJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Babs
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2005 6:24 pm    Onderwerp: is ie weer........dr Sarno Reageer met quote

Vraagje:

als jullie die side doorlezen over dr. Sarno's visie op RSI, komen jullie dan ook tot de conclusie dat voor hem RSI tot de psycho-somatische ziekten behoort.... Idea

Or am I wrong?

Volgens mij zit daar wel wat in ................ Rolling Eyes

gr. Maria
truman
Forum Assistent
Forum Assistent

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2005 10:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

vind het nogal vrij logisch dat je lichaam een link heeft met je geest.

Mijn rsi is als volgt te omschrijven. Een soort van innerlijke onrust.
Je hebt een leeuw die op jacht is en een leeuw die aan het rusten is na de jacht. Mijn geest is altijd op jacht. Dus mijn lichaam rust niet goed.

Zou dat boek best eens willen lezen, weet iemand of het ook in een Nederlandse boekhandel te vinden is, of dat het in het Nederlands vertaald is??

Ben benieuwd of iemand hier het gelezen heeft. Heb wel veel andere rsi boeken gelezen.

Op amazon staan erg positieve en negatieve reacties.

Laatst aangepast door truman op Vr Jan 14, 2005 10:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
truman
Forum Assistent
Forum Assistent

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2005 10:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

vind het boek net ook bij bol.com

Denk dat ik m volgende week eens ga bestellen, kost 13 euro dus dat is nog op te brengen.

Linkie!

linkje
Naar boven
deejay
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2005 8:36 pm    Onderwerp: die leeuw .... Reageer met quote

Hoi truman,

Die leeuw daar herken ik mijzelf ook wel in ja... altijd denken, denken en denken...

gr DJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Babs
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2005 10:39 am    Onderwerp: jagende & denkende leeuwen Reageer met quote

als dat jachtinstinct voor jullie zelfs in rust maar niet weg wil en gedachten blijven doordraven, zou het misschien goed zijn om je puur te gaan concentreren op je ademhaling.
Andere aanrader is Diekstra's boek "Ik kan denken/voelen wat ik wil", een boek dat ik al sinds eind jaren '70 ken en een mooi en helder inzicht geeft over wat er zich tussen onze oren afspeelt. Op www.bol.com kunnen jullie een uitgebreide beschrijving lezen en wellicht is het ook in de bieb te lenen.

gr. Maria
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Vr Jan 21, 2005 4:27 pm    Onderwerp: Pfffff... hellup.... Reageer met quote

... nou ik heb de links naar dr. Sarno eens goed gelezen en op me in laten werken. Rolling Eyes

Lastig hoor... ik herken dingen van mezelf, maar ook dingen waarvan ik denk dat kan toch niet... "als je niet zo met je RSI bezig bent/aan denkt heb je er minder last van en gaat het langzamerhand over als je je voorstelt wat je zonder RSI allemaal zou kunnen" en "RSI ontstaat vaak nadat een andere lichamelijke klacht is opgelost". Dit haal ik een beetje uit de tekst en daarvan weet ik niet wat ik ervan moet denken. Ik probeer juist zo weinig mogelijk met mijn RSI bezig te zijn, maar wordt door mijn klachten op een gegeven moment toch weer teruggefloten. Het tweede zinnetje kan ik helemaal niet op mezelf betrekken, of ik ben me er niet van bewust. Er zal absoluut een kern van waarheid in zitten, die je misschien alleen ontdekt als je er echt serieus mee bezig gaat. Ik ben altijd wel gevoelig voor dit soort successtory's.... dus wellicht ga ik het boekje over een tijdje ook bestellen. Truman heb je het al ontvangen? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Ik vind het wel moeilijk... want wij roepen juist op dit forum altijd "je moet er mee leren leven" terwijl hij dus eigenlijk het tegengestelde beweert? Bovendien zou RSI dan toch tussen de oren zitten??? Of begrijp ik het nu verkeerd??? Mmmmm... boeiend.... maar ik snap er niets meer van... schiet mij maar lek... Think Wat zijn jullie ideeen hierover?

RSI heeft absoluut ook te maken met hoe je in je vel zit, geestelijk gezien dan - spanning, stress, hoge prestatiedrang, altijd maar bezig e/o denkende zijn, dat slaat vast over op je lichaam. Dat geloof ik meteen, maar of je het ook op die manier helemaal weer zou kunnen oplossen...

Trouwens ik heb het boekje van Diekstra gister bij de bieb gevonden, Maria! Waarop mijn vriend 's avonds zegt: "goh, heb je die bij de bieb gehaald.... die heb ik op zolder nog in een doos, bij mijn studieboeken...." FF vergeten dat hij een of andere pschylogische studie heeft gedaan en veel van dat soort boekjes moest lezen. Handig weer..... Rolling Eyes dat krijg je als je na een verhuizing nog niet alles meteen een vast plekje kan geven. Hij vindt het trouwens een nuttig boekje, al moest ik niet alles te serieus opvatten... mwahhh... ik ben benieuwd! Ik laat wel weten wat ik er van vindt als ik het uit heb... kan er altijd iets van opsteken natuurlijk!!! Idea

Dit was um weer!
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Vr Jan 21, 2005 4:36 pm    Onderwerp: P.S. Reageer met quote

Ik me trouwens ook helemaal vinden in de altijd jagende leeuw (al ben ik dan een schorpioen van sterrebeeld Wink ). Als jullie de leeuwen zijn ben ik wel een doorgedraafd (niet te verwarren met doorgedraaid) paard! Edel dier he! Wink

Serieus: ook ik heb moeite mijn gedachten stil te leggen, ook als ik even niets doe... toch altijd ergens over aan het denken, soms over hele onbenullige dingen. Ik probeer daar de laatste tijd echt bij stil te staan. Ook wil ik alles altijd goed georganiseerd hebben, vaak ook kleine dingen. Vroeger was ik soms een beetje van mijn stuk gebracht, soms zelfs chagerijnig, als plannen ineens veranderden.... toen ik dat besefte heb ik het roer helemaal omgegooid een paar jaar geleden en ben nu veel flexibeler en geniet nu juist ook van onverwachte dingen/ongeplande afspraken enzo. Dat is me ook gelukt, dus moet het denkproces ook veranderd kunnen worden!

Echt een goede omschrijving Truman, dat als je geest almaar doordraait je lichaam geen tijd heeft om te rusten... is denk ik de essentie van het hele gebeuren!!!
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2005 8:39 am    Onderwerp: Boekje nog besteld? Reageer met quote

Hee Truman,

Ik vroeg me ineens af of jij het boek van dr Sarno nog besteld hebt en zo ja wat je er van vindt?
Of is dit er (nog) niet van gekomen?

Groetjes!
Babs
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2005 8:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tanja, lijkt wel telepathie!
Ik dacht gisteravond aan hetzelfde en wilde die vraag ook vandaag stellen
en dus doe ik het ook nog maar eens......

heeft iemand inmiddels het boek van dr. Sarno gelezen en kan hij/zij ons laten weten of er iets belangrijks in vermeld is zodat het de moeite waard is om door anderen gelezen te worden. Of kunnen we met de info van de internetpagina vooruit?

Alvast bedankt!
truman
Forum Assistent
Forum Assistent

BerichtGeplaatst: Za Feb 26, 2005 12:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

nee is er niet meer van gekomen, nogal druk de laatste tijd.
Denk niet dat ik m deze maand ga bestellen, heb geen tijd om m te lezen helaas.
Naar boven
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2005 11:49 am    Onderwerp: Het blijft me toch intrigeren.... Reageer met quote

... Iemand ervaringen met de therapie / boeken van Dr. Sarno? Misschien een van de mensen die zich nog niet zolang geleden hebben aangesloten? Of wat denken jullie van zijn visie? Ik ben nog steeds nieuwsgierig, maar ook erg kritisch....

Groetjes!
Lon
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Wo Aug 30, 2006 3:09 pm    Onderwerp: Al bijna 3 jaar pijnvrij door het lezen van boek dr. Sarno Reageer met quote

Hello Very Happy

Ik zie net dat de discussie over het boek 'The mindbody prescription' van dr.Sarno is ergens in 2005 doodgebloed. Toch reageer ik, 28-jarig stuiterbal met gezonde dosis levenslust en 2 computerbanen, hier heel graag op.

Door het lezen van 'The mindbody prescription' ben ik AL BIJNA 3 JAAR PIJNVRIJ! Het is een geweldig boek!

Ik heb ruim 2 jaar ernstige rsi-klachten gehad waardoor ik bijv. niet kon typen, squashen of een sinaasappeltje persen. Nu kan ik alles weer zonder pijn of andere klachten. Ik heb geen aangepaste werkplek, gebruik geen medicijnen en zit gemiddeld 40 uur per week achter de computer.

Hoe ik het van rsi af ben gekomen is in het personeelsblad van één van mijn werkgevers goed verwoord:

Lon heeft baat gehad bij het boek “the mindbody prescription†van John E. Sarno. Volgens deze Amerikaanse arts bestaat RSI niet. Hij spreekt over TMS. Dit staat voor Tension Myositis Syndrome, het veronderstelt dat een veelheid van 'vage', moderne aandoeningen, zoals RSI, worden veroorzaakt door onbewuste woede en onderdrukte emoties. Deze emoties, die allerlei oorzaken kunnen hebben, worden door ons bewuste ik (het 'ego' zou Freud zeggen) onderdrukt omdat ze niet toelaatbaar oftewel niet sociaal acceptabel zijn. De theorie veronderstelt dat fysieke klachten ontstaan als afleidingmanoeuvre: de aandacht wordt gericht op het lichaam, niet op de potentieel beangstigende gevoelens waarmee confrontatie veel te pijnlijk zou zijn. Kort uitgelegd is dit de TMS-theorie van John E. Sarno. Toch stelt hij dat er fysiek gezien eigenlijk niets of niets ernstigs aan de hand is. (naar www.rsi-vereniging.nl) Mij trof juist dát inzicht het meest. Na het lezen van de vele voorbeelden van zijn patiënten zag ik in dat ik de pijn alleen met mijn ‘mind’ aanstuur en dat mijn lichaam er niks mee te maken had. Het ving alleen maar de klappen op van de stress. The mindbody prescription lezen heeft voor mij ingehouden dat ik emoties aan kan zonder ze fysiek op te vangen met pijn. Ik kan ze heel goed geestelijk aan. Na twee jaar ernstige RSI-klachten, ben ik nu al weer een paar jaar helemaal pijnvrij en dat terwijl ik twee banen heb waarbij ik voornamelijk achter de computer zit. Ik heb geen aangepaste werkplek, volg geen lichaamstherapie en gebruik geen medicijnen o.i.d. Ik heb alleen maar ingezien dat ik zelf de oorzaak van de pijn was en niet de computer. Het boek is het makkelijkst te verkrijgen via internet (bijv. via bol.com).

De theorie in het boek heeft mij overtuigd Smile Ik denk dat deze overtuiging wel dat dat erg belangrijk is voor het slagen van deze methode. Er zijn natuurlijk vele manieren om van rsi af te komen, maar voor mij is Sarno helemaal top. Met name omdat ik het allemaal met mijn eigen mind kan doen en geen ingewikkelde oefeningen hoef te doen of diëten moet volgen (ook allemaal gedaan, maar die hielpen niet). Het is gratis en heel verrijkende ervaring voor mij geweest.

Ik zou graag ervaringen willen uitwisselen met mensen die ervaring hebben met Sarno's theorie of ervaring op willen doen Cool
Naar boven
Pipi
Head of Supervisors
Head of Supervisors

BerichtGeplaatst: Wo Aug 30, 2006 8:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Lon,

Welkom! Leuk dat je reageert. Het is altijd goed een oud onderwerp weer nieuw leven in te blazen. Zo was ik dr. Sarno inmiddels weer even vergeten maar je hebt me weer nieuwsgierig gemaakt.
Jouw verhaal klinkt ook als een successtory, maar in elk geval wel een echte.
Het klinkt echt fantastisch en ik denk dat het zeker de moeite waard is van het lezen en je tot een aantal inzichten komt die je kunnen helpen. Toch klinkt het ook nog ongelovelijk... zo lang serieuze klachten en er nu "zomaar" vanaf.
Heb ik nog een vraagje aan jou. Is het boek alleen maar in het engels te krijgen? Op de link die Truman eerder stuurde van bol.com volgens mij wel. Nu heb ik stapels Engelse boeken gelezen voor school, maar als er een Nederlandse vertaling zou zijn zou dit natuurlijk een stuk makkelijker zijn. Denk zelfs dat ik hem dan ook wel zou kopen...

Ben benieuwd.

Groetjes!
Lon
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Do Aug 31, 2006 3:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Pipi, Cool

Klinkt inderdaad unbelievable, maar tis toch echt waar.

Het boek is inderdaad alleen maar in het Engels te krijgen. Mijn Engels is redelijk. Ik heb er een woordenboekje bijgehouden. Hoewel ik Engelse romans vroeg of laat aan de kant leg (omdat het allemaal niet opschiet), heb ik de meeste hoofdstukken van dit boek wel, razendsnel, gelezen, omdat ik het echt heel boeiend vond. De taal is dan ook geen echte drempel.

Van dezelfde auteur is "healing backpain". Gaat over rugpijn, maar is hetzelfde principe. Dat is ooit in het Nederlands verschenen. Misschien kom je het nog ergens tweedehands tegen en anders is de Engelse versie het proberen waard. Succes ermee! Very Happy
Naar boven
Anony
Frequente Poster
Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Ma Sep 04, 2006 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het niet aannemelijk zijn dat je je klachten juist verdrongen hebt in plaats van dat je rsi genezen is?

Mijn rsi ontstond niet toen ik opeens veel begon te denken of dilemma's kreeg, of andere innerlijke onrust. Eigenlijk juist daarna. Het is mijn oprechte mening dat rsi toch iets lichamelijks is. Als je met denken kunt genezen, heb je of; je lichaam onder controle dat jouw in staat stelt zelf je lichamelijk prioriteiten te stellen (wat niet aannemelijk is omdat we nog niet voldoende gevolueerd zijn en we thans nog rusten op basis functies bepaald door ons eigen lichaam), of je hebt nooit rsi gehad, en rustte je klachten precies op dat soort dat vooral huisartsen je graag vertellen.

Toch maakt het een interessant verhaal, en er IS een connectie tussen lichaam en geest, echter hoe hard ik ook probeer, mijn lichaam wil mijn rsi niet genezen. Misschien ben ik te westers, maar ik geloof dat er iets mis is met mijn lichaam, die ik nu probeer te herstellen via fysieke therapie.

Ik heb al heel wat boeken gelezen en allemaal zweren ze dat hun manier de manier is om te genezen, zolang je het maar vol houdt. Maar als er niks gebeurt of het zelfs erger wordt, ja daar wordt je erg sceptisch van, Maar eh, als iemand hier op het forum een gedetailleerde success story heeft, hoor ik het graag.
Naar boven
captainpicard
Frequente Poster
Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Di Sep 05, 2006 4:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi allemaal,

fantastisch voor je Lon dat je dankzij de methode van Dr. Sarno van je pijnklachten af bent gekomen.
Wel vraag ik me af of je nog andere dingen hebt aangepast. Je schrijft dat je werkplek niet is aangepast en dat je geen medicijnen neemt. Maar wellicht dat er een aantal andere dingen zijn die je wel hebt veranderd, wellicht naar aanleiding van hetgeen Sarno schrijft?
Een belangrijke (mede) oorzaak van RSI is overmatige spierspanning. Als je met veel spierspanning (armen, schouders, nek) of verkrampt je werk doet, kan dat tot klachten leiden (zowel door de spanning zelf, als ook de soms negatieve invloed op de bloedsomloop). En een oorzaak van die hoge spierspanning komt deels door slecht vormgegeven invoermiddelen maar vaak door stress. En de oorzaken van stress kunnen uiteraard zeer divers zijn.
Wat ik me inderdaad kan voorstellen is dat je door het lezen van het boek op een andere manier om bent gaan met de dingen die bij jou stress veroorzaakten of spanning opriepen. Waardoor je wat relaxter bent gaan werken, met minder spanning in je lichaam, waardoor je klachten langzaam zijn af gaan nemen.

Ik geloof absoluut dat je 'bovenkamer' van grote invloed KAN zijn op hoe je fysiek in elkaar steekt.
Neemt niet weg dat bij een deel van de RSI patienten ECHT sprake is van een lichamelijke aandoening (bijv. carpaal tunnel syndroom).

Maar als dit voor jou werkt: fantastisch. Ik hoop wel dat je alert blijft op de risico's van RSI en zorgt voor een goede ergonomische werkplek, regelmatige pauzes, etc. Feit blijft dat je achter een computer risico's loopt.

Ik blijf dan ook voorstander van een aanpak op beide terreinen: geest en lichaam. Dus én zorgen dat je lekker in je vel zit, én zorgen dat je werk en werkplek dusdanig zijn ingericht dat je ontspannen kunt werken met een minimum aan risico's.

groet,

cp
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lon
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Do Sep 14, 2006 7:23 pm    Onderwerp: "It's not a leap of faith, but a leap of understanding. Reageer met quote

Hi Smile

Hier een reactie van mij op bovenstaande berichten. Sowieso leuk om hierover van mening te wisselen. Very Happy

Ik heb allerminst het idee dat ik mijn klachten heb verdrongen. Ik ben alleen maar mijn klachten gaan begrijpen. Of beter gezegd: ik ben gaan begrijpen hoe pijnklachten in mijn lijf ontstaan. Sarno schrijft ook dat de informatie in zijn boek lezen én begrijpen eigenlijk al voldoende is om van pijn af te komen. Ik heb onlangs zijn laatste boek gelezen "The divided mind" en daarin schrijft hij wel dat het belangrijk is om te accepteren dat o.a. rsi psychosomatische klachten betreft. Maar dit is juist heel moeilijk om te accepteren voor mensen met rsi. De pijn is tenslotte echt. En ik heb echt rsi gehad n.a.v. maandenlang bij-en vakantiebaantjes als gegevens in de computer invoeren. De oorzaak had ik: het computerwerk en het gevolg: vreselijke rsi-klachten. Dus wat zou er psychisch mis zijn? Shocked Wel had ik door dat er soms vreemde dingen gebeurden: bijv. na 10 minuten typen aan een verslag voor mijn studie had ik evenveel last als na 4 uur chatten (na anderhalf jaar rsi, ik was nog niet van mijn klachten af). Dat vond ik vreemd. Ik kon geen sinaasappel meer persen, maar wel de douche schoonmaken. Bovendien had ik grote angst voor de computer en allerlei lichamelijke activiteiten. Ik had zelf al wat vreemde pavlovachtige gewoontes in mijn dagelijkse bezigheden ontdekt, maar ik begreep ze nog niet volledig.

Dingen die ik sinds Sarno anders heb gedaan en voor mij hebben geholpen Smile :
1. Het boek "the mindbody prescription" lezen. M.n. de vele voorbeelden die Sarno van patiënten geeft.
2. Write down pressures. Ik schrijf nog regelmatig lijsten van al mijn spanningen op (zowel leuke als slechte spanning). Ik zie dan hoeveel ik 'draag'.
3. Talk to the brain. Sarno noemt het zelf ook een beetje silly, maar het heeft mij enorm geholpen: Ik ben achter de comp gaan zitten praten. "Ik voel de pijn in mijn polsen, maar ik weet, ik begrijp dat deze pijn ongegrond is. Ik weet dat ik onbewust stress heb en dat de pijn in mijn lichaam me hier van af probeert te leiden. Maar ik trap er niet meer in. De pijn die ik heb mag er bewust zijn. Het hoeft geen invloed meer te hebben op mijn lichaam. Mijn geest kan deze pijn aan. Er is niks mis met mijn lichaam.†Enz.enz.enz. Let wel: dit is geen mantra-achtig herhaal, maar iets wat ik echt heb begrepen, waar ik van overtuigd was, ben ik gaan uiten. Ik geloof juist absoluut niet in: als je maar 100 x zegt dat je klachten verdwijnen, dan verdwijnen ze.
4. Ik ben mijn computer positief gaan benaderen. Als een apparaat waar ik veel aan kan hebben. Ik had inmiddels een enorme hekel aan het ding, omdat alles maar digitaler werd en ik periodes had waarin ik nog geen simpel e-mailtje kon versturen. Ik zag wel in dat ik wat aan die angst moest doen.
5. Ik neem regelmatig pauzes tijdens mijn werk, sport, neem rust en let op mijn eten (met een chocolade- of een bierdagje tussendoor om het geheel in balans te houden). Gezond en positief in het leven staan is belangrijk, maar ik geloof niet dat je toetsenbord invloed heeft op rsi. Evenmin als je houding of de hoeveelheid pauzes. Klinkt misschien een beetje cru: maar voor mij is het onzin. Ik geloof niet dat je risico loopt op rsi achter de computer. Ik denk wel dat de computer een aanleiding is om TMS te krijgen.

Ik vind het best lastig om goed uit te leggen waarom Sarno zo goed is. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Ik zal vandaag een bericht toevoegen met de recensie van de rsi-patiëntenvereniging voor een objectievere uitleg. Very Happy

Sarno's TMS-theorie gaat niet om volhouden, blindeloos geloof of vertrouwen. Quote: "It's not a leap of faith, but a leap of understanding." Ik ben ook geen andere persoon geworden. Ik ben nog steeds iemand die perfectionistisch is en zich veel te veel zorgen maakt. Dit geeft je misschien hoop (of juist niet !) dat het ondanks je gestress mogelijk is om van rsi af te komen. Het enige wat ik heb gedaan, is de theorie begrijpen en daardoor ben ik anders omgegaan met mijn pijn.

Veel succes met het boek en/of met andere methoden! Reacties zijn natuurlijk welkom. Cool

Laatst aangepast door Lon op Do Sep 14, 2006 7:51 pm, in toaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Lon
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Do Sep 14, 2006 7:38 pm    Onderwerp: Recensie rsi-patiëntenvereniging Reageer met quote

Hier de recensie van de rsi-patiëntenvereniging. Ze zijn over vele andere boeken positiever, maar ze geven wel een duidelijk beschrijving van de inhoud van het boek:

Begin 2004 was op het RSI-forum een flinke discussie gaande over de TMS-theorie. Deze theorie, waarbij TMS staat voor Tension Myositis Syndrome, veronderstelt dat een veelheid van 'vage', moderne aandoeningen, zoals RSI, worden veroorzaakt door onbewuste woede (rage, geen anger) en onderdrukte emoties. Deze emoties, die allerlei oorzaken kunnen hebben, worden door ons bewuste ik (het 'ego' zou Freud zeggen) onderdrukt omdat ze niet toelaatbaar oftewel niet sociaal acceptabel zijn. De theorie veronderstelt dat fysieke klachten ontstaan als afleidingmanoeuvre: de aandacht wordt gericht op het lichaam, niet op de potentieel beangstigende gevoelens waarmee confrontatie veel te pijnlijk zou zijn. Kort uitgelegd is dit de TMS-theorie van John E. Sarno. Deze theorie ligt op het terrein van de psychosomatiek, een onderdeel van de medische wereld waarmee veel RSI-patiënten moeite hebben. Psychosomatisch betekent echter niet dat de pijn alleen maar psychisch is. De fysieke pijn is wel degelijk reëel en kan ook gepaard gaan met werkelijk fysiologische veranderingen in het lichaam. Toch stelt Sarno dat er fysiek gezien eigenlijk niets of niets ernstigs aan de hand is.

Het boek The Mindbody Prescription, waarin de TMS-theorie wordt uiteengezet, bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden de psychologie en fysiologie van mindbody-aandoeningen (geestlichaam-aandoeningen) uitgelegd. Dit is een erg interessant, maar zeer theoretisch stuk. Het tweede deel geeft een overzicht van de vele aandoeningen die door TMS kunnen worden veroorzaakt: rugpijn, pijn aan benen, pijn in pezen, nekpijn, pijn in armen en schouders - waaronder RSI - en andere chronische pijnklachten, zoals fybromyalgie. Het derde deel van het boek geeft het programma voor genezing. De nadruk ligt op het verkrijgen van kennis en inzicht. Als je eenmaal erkent dat er een psychologische basis is voor de pijn, kun je langs die weg ook van de pijn afkomen. In de theorie geloven, erkennen dat de pijn wordt veroorzaakt door onderdrukte woede, inzicht krijgen in de oorzaken hiervan (hoewel het volgens Sarno niet nodig of zelfs mogelijk is de oorzaken weg te nemen), is voldoende om - meestal binnen enkele weken - van de pijn af te komen. Soms is het nodig om in psychotherapie te gaan, maar Sarno maakt niet duidelijk voor wie dit aan te raden is.

De TMS-theorie wekt heftige emoties op, zo blijkt. Op het Amerikaanse RSI-forum (zie www.ucsf.edu/sorehand) zijn er zowel fervente voorstanders - met name ex-RSI-patiënten die genezen zijn en dit toeschrijven aan het overwinnen van het Tension Myositis Syndrome - als zeer felle tegenstanders. Op de site van Sorehand is veel kritiek te vinden op Sarno´s theorie; een van de kritiekpunten is dat Sarno zich baseert op Freud, terwijl veel van de Freudiaanse inzichten door de moderne psychologie zijn verworpen of op zijn minst zijn gemoderniseerd. Een ander punt is dat het, als je niet geneest, kennelijk aan jezelf ligt: heb je wel hard genoeg je best gedaan om de onderliggende psychische oorzaken te erkennen? Dat is geen prettig uitgangspunt als je toch al kwetsbaar bent door pijn.

De verhalen van de Sarno-adepten die geheel zijn genezen, zijn natuurlijk fantastisch en hoopgevend, maar de wetenschappelijke waarde van de TMS-theorie in de praktijk is mij niet duidelijk. Werkt deze theorie echt of maakt Sarno aan de poort al een goede selectie, zodat het succespercentage groot is (90 tot 95 procent volgens de schrijver)? Ook in Nederland zijn er Sarno-sympathisanten, hoewel de discussie hier minder heftig is, voorzover ik weet. Het lijkt erop dat de Nederlandse discussianten de interessante punten oppikken en vergaande stellingen naast zich neerleggen, zonder de theorie geheel te omarmen of geheel af te wijzen.

Samenvattend lijkt de TMS-theorie te veelomvattend. Het lijkt echter wel aannemelijk dat bij chronische RSI-patiënten een combinatie van factoren een rol kan spelen, waaronder een meer of minder grote psychosomatische component. Het kan geen kwaad hier aandacht aan te besteden. Het boek van Sarno is derhalve een aanrader voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in de psychische kant van RSI. Het is - ook als je het er niet (helemaal) mee eens bent -een interessant boek
Naar boven
Redsandro
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Wo Okt 25, 2006 9:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dokter Sarno's op één na laatste boek ook besteld. Ik heb zeer mijn twijfels, maar ik ben nog niet eens klaar met het bouwen naar mijn toekomst en het is al onmogelijk aan het worden. Wat heb ik te verliezen? Een beetje geld en een beetje tijd wegen op dit moment op tegen de vraag of ik niet van deze ellende af zou kunnen komen door dat boek te lezen.

Op Internet kan ik wat discussie tegen over het boek en ging verder googlen en toen kwam dit topic tegen. Smile

Ik ben vooral bang dat mijn dood en geïrriteerd aanvoelende armen anders zijn dan de pijnklachten van de patiënten van al die succesverhalen. Ook zijn mijn klachten lang geleden heel langzaam aan ontstaan in een periode dat ik erg gelukkig was (imo geen sprake van onderdrukte emoties of woede wat in Sarno's theorie wel de bron van de klachten is - je zou kunnen zeggen dat ik juist door de klachten diep ongelukkig wordt). Ook het punt van kritiek dat veel van Sarno's uitleg gebaseerd is op door de wereld al verworpen uitlatingen van Freud stemt mij ongelovig, maar wat ik wel weet is dat ik dit nog niet geprobeerd heb en dat verder alleen permanente computeronthouding echt lijkt te helpen.

Lon, gaaf dat je er van af bent gekomen! Ik ben benieuwd wat jouw commentaar is op de vorige paragraaf.

-edit-
Mods/admins, ik denk dat wanneer de link in deze post even in een woord verstopt of weggehaald, dat deze pagina niet zo irritant breder wordt weergegeven dan mijn beeldscherm.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Redsandro
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2006 2:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het boek bijna uit, en hoewel ik veel herkenning tegenkom en het imo erg interessant is, en ik - omdat tot nu toe verder geen enkele therapie of wat geholpen heeft - open sta voor Sarno's gedachtengoed (!) (het verklaart voor mij zelfs waarom ik klachten heb die ik niet accepteer) merk ik (nog) geen verbetering.

Lon en anderen die geholpen zijn door het boek, ik ben erg benieuwd hoe lang het bij jullie duurde voordat de RSI klachten afnamen. Tijdens het lezen? Na het lezen? Na 4 keer lezen? En ging het plots of geleidelijk?

Van bronnen op internet en in het boek heb ik mensen horen praten van 'binnen 48 uur' tot 'na een maand'..

Ik ben van het tiepe 'ik geloof het pas als ik het zelf meemaak' maar het TMS idee verklaart wel de onlogische onoplosbare RSI klacht verschijnselen. Daarnaast is John Sarno inmiddels 85 ofzo? En nog steeds ziet ie patienten. Na alles wat ik over hem gelezen heb ben ik ervan overtuigt dat hij een oprecht goeie man is, maar ja als het op een gegeven moment niet helpt dan weet ik het niet meer.. maar goed ik mag nog geen duim laten zien, er is nog geen maand voorbij Razz
Lon
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Zo Nov 05, 2006 6:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Redsandro, Very Happy

Sorry, dat het even duurde voor mijn reactie.

In de eerste plaats: super dat je het boek interessant vindt. In de tweede plaats: Da's natuurlijk leuk, maar je wilt resultaat.

Bij mij had ook geen enkele andere therapie geholpen. Alles al opgegeven en toen kwam dit boek. Ik las het in no time uit en dacht: interessant en inderdaad zo werkt het dus, maar hoe moet het nu. Ik heb toen de kennis gebeld waarvan ik het boek had gelezen. Zij zei tegen mij: "Ga gewoon je ding achter de computer doen met alles wat je nu weet." Dat ben ik gaan doen en ik ben 'talk to the brain' veel gaan doen. In een week was de pijn weg. Daarnaast schrijf ik regelmatig mijn 'pressures' op.

Het verschilt denk ik voor iedereen. In het boek stond ook iemand die maandenlang iedere dag een half uur in het boek las en toen van zijnkalchten afkwam. Ik heb nog een paar keer iets teruggelezen en dat was het. Het gaat erom dat het kwartje valt. Nog steeds is dit één vd meest waardevolle dingen die ik heb mogen leren/begrijpen.

De theorie van Sarno blijf ik interessant vinden. Hoe je omgaat met pijn en spanning komt toch terug in je leven. Als voorbeeld: ik ben ruim een maand geleden begonnen met een nieuwe baan. Ik zit net zoveel of misschien juist iets minder achter de computer als voorheen. Tijdens mijn 2e werkweek voelde ik ineens mijn pols weer en mijn vingers. Ik dacht: dat klopt niet. Ik ben 3 jaar klachtvrij en loop dat ook te verkondigen op een rsi-forum en nu voel weer die pijn! Laughing
In plaats van in paniek te raken of weer in die pijn terecht te komen, probeerde ik het te begrijpen. Het volgende klinkt misschien vreemd, maar ik wist: ik heb een nieuwe baan. Daar ben ik ontzettend blij mee. Ik heb er alleen geen idee van wat dat in mijn onderbewuste doet. Echt geen idee. En dat onderbewuste is ook niet logisch (net zoals het krijgen van rsi-klachten onlogisch is). Het valt niet te verklaren waarom ik pijn heb. Ik heb al mijn pressures opgeschreven en ben in Sarno gaan lezen. Ik heb ook 'talk to the brain' toegepast (dat hoef je nl. niet te blijven doen als je van je klachten af bent Wink ). Na een dag of 5 had ik nergens meer last van.
Ik denk dat het volgende is gebeurd: mijn mind zag in het krijgen van een nieuwe baan de reden om rsi in te schakelen (of beter gezegd tms). Ik ben er alleen niet ingetrapt.

Ik hoop dat je hier verder mee kunt. Heel veel succes.

Groetjes,

Lon
Naar boven
Redsandro
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2006 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Lon, tx voor de reactie!

Ik zal vrolijk blijven doorworstelen want dit is zo plausibel dat ik het een goede kans wil geven. Momenteel heb ik bijna geen klachten (omdat ik al meer dan een maand bijna niet computer in plaats van minstens 8 uur per dag voor school en werk zoals vroeger) en helemaal geen pijn als ik rond loop te hangen, maar na een kwartier achter de computer begint het al te komen. (ja leuk dat ik weinig pijn heb, maar ik moet dus weer terug naar die 8+ uur per dag en no way tot nu toe.) Als ik het niet 'zo' voel, dan voel ik het wel als ik op mijn onderarmspier druk. Het vertrouwen in mijn healende mind zakt dan snel omdat Sarno zegt dat je brain de bloodflow kan aanpassen in a matter of seconds. Voor mij is het kwartje gevallen, maar of dat ook gebeurt voor mijn 'uncontious self' is iets wat ik niet kan forceren.. Wanneer ik toch grensoverschrijdent ga werken heb ik dik pijn (merkte ik vorige week omdat ik met Sarno's 'kennis' dacht de man te zijn) en ik weet dat ik het lot dan maar niet verder moet tarten anders kom ik weer in de fase (zoals al een paar keer is gebeurt) dat ik mijn armen 100% niet kan gebruiken. Weet je hoe k#t als je niet kan koken en autorijden (ik noem maar een dwarsstraat Razz).

Omdat het kwartje een kleine week geleden voor mijn gevoel al viel (helft boek had ik uit) maar ik nog steeds klachten heb ben ik bang dat ik ditmaal ook bij die 5 procent failures hoor, maargoed ik blijf lezen en nog een keer en over een maandje mag ik van mezelf de moed pas laten zakken.
Redsandro
Meer Frequente Poster
Meer Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Ma Nov 27, 2006 11:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dag mensen,

Ik kom hier niet zovaak meer omdat dit forum gefocussed is op het lichamelijke aspect van de RSI, zoals ik ook 6 (!) jaar deed. Inmiddels ben ik er achter dat de I niet van RS komt, maar een zeer serieuze psychosomatische klachtensyndroom is. Er zijn duizenden pagina's over geschreven, maar heeeel kort gezegt is de pijn echt, veroorzaakt door chronische zuurstofafname (in geval van RSI) in spieren en zenuwen door verminderde bloedtoevoer (vandaar dat behandelingen als diepe hitte (ultrasound), diepe massage, rek- en strekoefeningen TIJDELIJK effect lijken te hebben omdat ze de bloedtoevoer stimuleren, maar niet de oorzaak van de verminderde bloedtoevoer aanpakken) door toedoen van verkleinende haarvaten onder commando van het autonome zenuwstelsel (die je bij bepaalde emoties op precies omgekeerde wijze bijvoorbeeld laat blozen), als onderdeel van het onderbewustzijn dat je wil afleiden van pijnlijke of schaamtevolle emoties, onderdrukte woede en andere zaken die wellicht al vanaf je jeugd aanwezig zijn en constant worden aangevuld tot je hoofd besluit dat afleiding noodzakelijk is om te voorkomen dat de emoties en woede in je bewustzijn komen. Misschien ben je een kalm persoon en geloof je dat totaal niet? Het is dan ook onbewust, en misschien helpt het om te weten dat slechts 5% van je hersenen je bewustzijn omvat. Door aandacht te besteden aan het lichamelijke aspect blijft het truukje van je onderbewustzijn werken en dat doet afbraak aan mijn herstel. Vandaar dat ik hier bijna niet kom.

Hoe vaak en hoe lang heb je totaaaal geen aandacht voor de pijn? Juist, zo effectief is de afleiding. Extra gevoelig voor afleidende pijn zijn mensen met weinig zelfvertrouwen, zeer (zelf)kritische mensen, mensen die altijd goed voor anderen willen zijn (do-gooders), mensen die zich willen bewijzen..
Het viel Sarno op dat deze mensen ook vaak last hebben van o.a. spijsvertering (brandend maagzuur, spastische darm, geirriteerde maag), hoofdpijn, migraine, exzeem, vaak moeten plassen..
Herkenning?

Klachten psychosomatisch noemen haalt het bloed onder de nagels van RSI patienten vandaan, omdat het impliceert dat het allemaal tussen de oren zit, wat dus NIET zo is. Maar de oorzaak is niet lichamlijk, net zoals de onverklaarbare langdurige pijn bij een whiplash, chronische rugpijn en dat soort dingen. Je onderbewuste afdeling is slim genoeg om daar pijn te veroorzaken waar je gelooft dat het aan een lichamelijke klacht ligt. RSI is 'populair,' als in besmettelijk van epidemische proporties.

De medische wereld werkt er aan mee, we worden allemaal gestuurd naar alles wat maar focust op het lichaam, en psychosomatische invloeden worden onder het mom 'onwetenschappelijk' uit de medische wereld weggenegeerd.

Onder mensen die informatie over TMS vergaren en accepteren is dit een wondermiddel om van pijn af te komen, maar veel mensen willen het niet horen. Ik was in het begin megaskeptisch, en toen ik hier kwam kon ik geen pan vasthouden maar een week na het lezen van The Mindbody Prescription van John Sarno (inmiddels een dikke maand geleden) heb ik bijna geen klachten meer in mijn linkerarm, en mijn rechterarm variëert nogal, maar tot nu toe LANG niet in de buurt van verlammende proporties. Deze restverschijnselen wijt ik aan het feit dat ik mijn persoonlijke issues nog niet heb kunnen achterhalen en resolven, maar dat komt wel.

Ik ga mezelf niet verdedigen, ik weet dat dit niet bij iedereen in goede oren valt maar het gaat zoveel beter met mij dat ik de mensen die hier wel heil in zien en anderen die gewoon de hoop opgeven (wat heb je te verliezen?) zo van harte wens dat ze ook hun eigen oorzaak van de pijn wegnemen, dat ik ze met deze post graag wil motiveren zich te verdiepen in de het Tension Myositis syndroom.

Ik wil aanbevelen deze pagina's grondig door te lezen:
http://www.conquerrsi.com/
http://podolsky.everybody.org/rsi/ (op het moment van typen is deze offline)

The Mindbody Prescription is echt super, hoewel de focus licht op rugklachten maar daar gaat het niet om want RSI en rugklachten zijn allebei TMS. Sarno's nieuwste boek The Divided Mind is nog preciezer, maar imo ook ingewikkelder, langer en uitgebreider in gebieden die in eerste instantie interessant zijn voor de professional (arts, psychiater) die te eigenwijs is om er in te geloven, ondanks alllle aanwijzingen.

En misschien als iemand dan ook aan den lijve ondervind dat de pijn wegvalt als een gedachte waar je eindelijk uitkomt heeft deze inzichten gekregen die mij weer helpen om van mijn laatste beetje klachten af te komen Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    RSI Forum Forum Index » Hulpmiddelen en therapieen Tijden zijn in GMT
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: