rsi, rsi forum, muisarm, cans, cans forumGebruikersnaamWachtwoord
Log me automatisch in bij elk bezoek    
Registreer
Registreer
Privé berichten
Privé berichten
RSI Forum Forum Index » Over Pijn

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Bezige handen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Babs
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Di Jan 04, 2005 9:49 pm    Onderwerp: Bezige handen Reageer met quote

Onderstaand een stuk uit een gesprek met Jean Klein wat ik erg toepasselijk vond/vind ivm onze specifieke handklachten.

---------------------------------------------------------------------------

Uit een gesprek met Jean Klein (oktober 1986)

Vraag: Zoudt u iets willen zeggen over de ontspanning van de hersenmassa, vooral ook in de kleine hersenen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als er in het nekgebied druk wordt uitgeoefend?

Jean Klein: In algemene zin is de bedoeling van het uitoefenen van druk op een bepaald lichaamsdeel dat dit wakker gemaakt wordt, zodat zo'n gebied voor jou voelbaar wordt.
Het is belangrijk dat je aandachtig volgt hoe deze druk zich oplost in zuiver voelen. Alle oefeningen moeten vanuit het voel-lichaam worden uitgevoerd; op het moment dat er reactie optreedt: stoppen!
Realiseer je de kwaliteit van het invoelen van hand en vingers. De ruimte tussen de vingersegementen moet echt gevoeld worden; ga dan verder naar de pols, ook daar moet je werkelijk de ruimte ervaren...
Als je komt tot een absoluut diep loslaten dan zal je merken dat je ook in het nek/schoudergebied vrij bent.
Onze handen zijn hand geworden door de primaire noodzaak iets te kunnen pakken, dat gebeurt tussen een paar vingers en de duim. De handen zullen dus op een bepaalde maniergeconditioneerd zijn. Zelfs als je niet iets pakt of vasthoudt zijn je handen toch in een houding die pakken mogelijk maakt.
In de handen schuilt een overblijfsel van de pak-functie (neem-functie).
Onde handen hebben echter ook de eigenschap te kunnen ontvangen.
Maar onze mentaliteit is nog niet rijp genoeg om te kunnen ontvangen. Ons denken en voelen is altijd bezig met naar zich toe te halen. We zien uit naar veiligheid, naar houvast.
Zo is het niet alleen met de handen, maar ook met de ogen, de oren, enz.
Wanneer je dus werkelijk komt tot heel diep ontspannen van de handen, dwz vrij van alle conditionering, dan zal je zien dat je vrij bent van iedere spanning in schouders, schouderbladen, de kleine hersenen. Spanningen die horen tot het geconditioneerde gedrag van pakken.
Bekijk de moeilijkheden in 't leven in 't licht van nemen en ontvangen. Het is onze voortdurende neiging te grijpen die het ontvangen verhindert.
Het beste voorbeeld is onze hand: steeds klaar om te pakken, zelden of nooit ontvangend.

------------------------------------------------------------------------------------

Met dank aan mijn lerares Alexander Techniek die zo vriendelijk was mij dit mooie "gesprek" te geven.
Ik ben me hierdoor, meer dan van welke fysiotherapie-oefening dan ook, bewust geworden van spanning/ontspanning en lees het met regelmaat nog eens over.

gr. Maria
deejay
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Wo Jan 05, 2005 11:16 am    Onderwerp: Beetje zweverig, maar dit is wel ... Reageer met quote

Hoi Maria,

Beetje zweverig, maar dit is wel de essentie denk ik. Alhoewel voor de meeste rsi patienten niet alleen de handen en armen nog een probleem vormen maar ook: nek, schouders, onderkant van ruggewervel - onderrug en zelfs benen, enkels en onderkant gezicht.

Ik deed een tijd autonome training, d.w.z. spier voor spier, lichaamsdeel voor lichaamsdeel, stapsgewijs heel je lichaam ontspannen.

Dit lijkt er een beetje op.

Gr DJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Babs
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Wo Jan 05, 2005 7:53 pm    Onderwerp: zweverig? Reageer met quote

Het fragment uit het gesprek met Jean Klein geeft volgens mij aan waar het in essentie om gaat bij daadwerkelijke ontspanning.
In eerste instantie komt het misschien "zweverig" over, maar voor eenieder van ons die iets aan yoga of b.v. tai chi heeft gedaan, zal het minder zweverig overkomen dan iemand die daar onbekend mee is.
Met regelmaat lees en hoor je hoeveel moeite wij westerlingen ermee hebben om tot volledige ontspanning te komen en ik zelf zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Hoe snel is je aandacht niet afgeleid door andere zaken die er al waren of die nog moeten komen, of wat je zo meteen nog moet doen. Terwijl je "ontspant" vliegen je gedachten/aandacht naar andere zaken.
Ikzelf kan door deze methode te volgen, mijn aandacht (gedachten) naar de plek van mijn lijf brengen die pijnlijk aanvoelt en de pijn als het ware laten oplossen en er een ontspannen gevoel laten ontstaan.
Bij autogene training volg je volgens mij hetzelfde principe, alleen is er een westerse benaming aan gegeven.

Gr. Maria
deejay
Forum Supervisor
Forum Supervisor

BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2005 4:00 pm    Onderwerp: Ja precies Reageer met quote

Hoi Maria,

Ja precies, dat bedoel ik. Je aandacht achtereenvolgens aan bepaalde lichaamsdelen besteden, voelen hoe die aanvoelen terwijl je op de grond ligt. Daardoor zal je minder snel aan iets anders gaan denken en kan je beter ontspannen.

Gr DJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Anony
Frequente Poster
Frequente Poster

BerichtGeplaatst: Za Sep 10, 2005 11:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ontspannen is eigenlijke simpelweg "scheit aan hebben". Daarom leven luiere mensen veel gezonder. Die maken zich nergens druk om, en zijn dus nergens intensief mee bezig. Ik, ik ben hoog competitief ingesteld en een perfectionist, idealist, en maak me dus teveel zorgen. Wanneer je geest gespannen is, wordt je lichaam dat ook. Dus je moet je zo min mogelijk druk maken, en er vooral scheit aan hebben. Dingen gewoon laten vallen, want dit werkt in het kwadraat. Als je het ene touwtje loslaat, wordt het makkelijker de andere ook los te laten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    RSI Forum Forum Index » Over Pijn Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

Ga naar: