|
|
|
|
|
Adverteren op rsiforum (gemiddeld 130 unieke bezoekers per dag):
- Slot 1 25 euro p/m
- Slot 2 25 euro p/m
- Slot 3 25 euro p/m
- Slot 4 25 euro p/m
- Slot 5 25 euro p/m
 |
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
admin Site Admin
|
Geplaatst: Ma Jan 10, 2005 5:43 pm Onderwerp: autogene training |
|
|
Hoi Allemaal,
Heb een nieuwe topic gestart om autogene training te bespreken.
Heb even op het web gezocht wat het precies inhoudt en vond het volgende:
J.H. Schultz ontwikkelde deze traing. Hij ging daarbij uit van de waarnemingen van O. Vogt. Autogene training is een ontspanningsmethode, waarbij men zich niet richt op de spieren, maar op het kalmeren van het autonome zenuwstelsel. Met deze training is het mogelijk organen en orgaansystemen te beïnvloeden. Het is een methode van concentratie die men zich eigen kan maken door oefening en die men, als men de methode beheerst, op ieder gewenst moment kan toepassen. Reeds het zich door concentratie instellen op rust heeft een herstellende werking op de organen.
Nadat je eerst de spanning in je lichaam leert herkennen wordt vervolgens de nadruk gelegd op de ontspanning. Je leert je te ontspannen door concentratie op b.v. de ademhaling, spieren etc. waarbij je tevens een gedachteoefening gebruikt. Je zult gaan merken dat het steeds gemakkelijker wordt de spanning te signaleren zodat je tijdig en op elk gewenst moment kunt ontspannen ongeacht waar je op dat moment bent.
De laatste keer dat ik het heb gedaan is alweer een jaar geleden maar ik deed toen het volgende:
1) plat liggen op de grond met ogen dicht
2) paar keer diep adem halen
3) beginnen bij de voeten en proberen die te "voelen", probeer te voelen hoe ze aanvoelen, hoe het contact met de grond voelt, daarna herhaal je dit voor elk lichaamsdeel dus; voeten, enkels, kuiten, knieen, bovenbenen, lies, daarna rechterbeen (zelfde volgorde), buik, borst, rug, bovenarmen, onderarmen, handen, nek, mond, gezicht, neus, achterkant hoofd, bovenkant hoofd.
De bedoeling is dat je tijdens het voelen van zo'n lichaamsdeel aan niets anders denkt behalve aan hoe het betreffende lichaamsdeel aanvoelt.
Als je alle lichaamsdelen gehad hebt ben je helemaal ontspannen als het goed is en kan je overgaan in een soort meditatie of ademhalingsoefening.
Mvg, DJ _________________ Geloof dat het leven waard is geleefd te worden en je geloof zal de feitelijkheid ervan stimuleren.
William James |
|
| Naar boven |
|
Babs Forum Supervisor

|
Geplaatst: Di Jan 11, 2005 7:51 pm Onderwerp: autogene training / ontspanning |
|
|
Goeie informatie DJ
Het is een ontzettend mooie en eenvoudige manier om je te ontspannen en je lijf die broodnodige rust te gunnen en nieuwe energie op te doen. Enige jaren geleden kwam ik een artikel tegen over verstoring van de zwaartekracht gerelateerd aan RSI-klachten en eigenlijk is dat niet zo verwonderlijk want door pijn op bepaalde plaatsen in je lijf, het incasseren van onbegrip/teleurstellingen ga je in de loop van de tijd een behoorlijk lastje meedragen op je schouders
In het begin kun je gewoon lekker gaan liggen op een redelijk harde ondergrond. Zorg wel voor de juiste temperatuur, desnoods zo'n klein licht dekentje over je heen. Zelf doe ik het meestal na de lunch zo'n 15 minuten en kan dan de rest van de dag weer aan.
Let erop dat je kaken lekker ontspannen zijn (boven- en ondertanden raken elkaar niet).
Als je gedachten toch afdwalen met je ogen dicht, probeer dan eens om je ogen niet door je gesloten oogleden heen de buitenwereld te laten ingaan maar laat ze naar binnen in je eigen hoofd kijken.
Ik denk dat je in het begin jezelf de kans kunt geven te wennen aan deze manier van ontspannen, het gewoon over je heen laten komen en vervolgens kun je de stappen verder zetten zoals DJ ze zo mooi heeft beschreven onder punt 3.
Het helpt ook goed als er teveel door je hoofd rondspookt over wat er bv met je lijf aan de hand is (bij RSI) of wat er allemaal op je af gaat komen: je kunt het op deze simpele manier allemaal even loslaten en er afstand van nemen.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen/ontdekkingen met deze manier van ontspannen.
Relax ze
gr. Maria _________________ als je begrijpt wat ik bedoel..... |
|
| Naar boven |
|
Pipi Head of Supervisors

|
Geplaatst: Wo Jan 12, 2005 10:11 am Onderwerp: |
|
|
DJ en Maria, thanx voor de uitgebreide beschrijvingen!
Het komt ongeveer overeen met wat de fysio bij mij deed. Ik moest gaan liggen op de behandeltafel, mijn handen langs mijn lichaam, ogen dicht en ontspannen. Ik moest me voorstellen dat mijn handen erg zwaar werden en aan touwtjes zaten die tot het midden van de aardbol reikten en waaraan een beetje getrokken werd. Ik probeerde me toen echt te ontspannen, maar vond het een beetje zweverig en ontspannen lukte me ook niet echt want ik wilde naar zijn verhaal blijven luisteren zodat ik niet iets niet zou doen (op het laatst handen tot vuisten ballen etc). Ik voelde me wel enigszins ontspannen maar kon mijn gedachten dus niet afzetten, juist door zijn verhaal.
Ik vroeg me af of dit wel wat voor mij was, wou het uiteraard wel proberen, maar na jullie positieve ervaringen ben ik meer gestimuleerd er zelf echt mee aan de slag te gaan. Ik ga ook zeker binnenkort in de bieb (of boekwinkel) op zoek naar het boekje Autogene Training van Kleinsorge, dat mijn therapeut me aangeraden heeft, in elk geval ff inkijken!
Ik laat mijn ervaringen wel weten! |
|
| Naar boven |
|
truman Forum Assistent

|
Geplaatst: Wo Jan 12, 2005 11:39 am Onderwerp: |
|
|
| Ik doe dat ook, heb er veel baat bij |
|
| Naar boven |
|
Stimpy Meer Frequente Poster

|
Geplaatst: Vr Jan 20, 2006 12:16 pm Onderwerp: |
|
|
Klinkt als progressieve relaxatie.
Komt trouwens ook voor aan het einde van de meeste yoga-sessies. |
|
| Naar boven |
|
Charlotte Assistent Forum Supervisor

|
Geplaatst: Vr Jan 20, 2006 3:31 pm Onderwerp: |
|
|
Bij yoga doe je dat soort oefeningen ook inderdaad.
Heel lekker ontspannend! |
|
| Naar boven |
|
Stimpy Meer Frequente Poster

|
Geplaatst: Vr Jan 20, 2006 4:26 pm Onderwerp: |
|
|
Het werkt nog beter wanneer je elke spiergroep niet enkel aandacht geeft, maar ook enkele seconden aanspant.
Dan voelt de ontspanning nog zo sterk aan. |
|
| Naar boven |
|
Pipi Head of Supervisors

|
Geplaatst: Zo Jan 22, 2006 4:35 pm Onderwerp: |
|
|
Ik vind het erg grappig om te lezen dat veel mensen wel een vorm van ontspanning, autogene training of yoga zoeken.
Zelf probeer ik de autogene training op mijn backstrecher te doen. Ontspannen lukt mij trouwens ook geweldig goed op een zonnebank
Greetz _________________ De dwaas doet wat hij niet laten kan; de wijze laat wat hij niet doen kan. ~ Oosterse wijsheid ~ |
|
| Naar boven |
|
|
|